Hoe creëer je een gelukkige organisatie?

Er wordt steeds vaker geschreven over de voordelen van gelukkige medewerkers voor het succes van een organisatie. Maar hoe doe je dat nou, je medewerkers (helpen zichzelf) gelukkig (te) maken? Binnen verschillende organisaties wordt een Chief Happiness Officer benoemd die hier mee aan de slag gaat. Wat een CHO zoal doet, kun je lezen In een interview met een CHO, dat op www.nieuworganiseren.nu staat.

Medewerkers blij maken met een Chief Happiness Officer

De CHO van Guidion legt haar oor regelmatig te luisteren bij medewerkers. Niet over werk en obstakels, maar over geluk.

Wie op een verjaardag een medewerker van Guidion tegen het lijf loopt, krijgt maar nauwelijks te horen wat zijn werk daar inhoudt. Guidion installeert en onderhoudt huishoudelijke apparatuur, zoals zonnepanelen, modems en energiemeters bij mensen thuis. Saai, denk je dan op die verjaardag. Medewerkers springen in hun verhaal daarom al snel over dat werk heen en vertellen vervolgens honderduit over de cultuur op de werkvloer. Want dié is leuk! Ze hebben zelfs een Chief Happiness Officer!
Nieuw Organiseren raakte in gesprek met een van de medewerkers, inderdaad op een verjaardag, en besloot eens een kijkje te nemen bij haar Amsterdamse werkgever. Steeds meer bedrijven hebben tegenwoordig een Chief Happiness Officer (CHO). Wat doen zij precies?

Chief Happiness Officer

Naast studentencomplex Casa400 zit Guidion, gevestigd op de achtste en negende verdieping van een betonnen gebouw. Je vindt er nergens een receptie maar wel een moderne koffieautomaat waar een jongen opgewekt vraagt hoe het gaat en wat je wil drinken. Is dat zijn functie? “Nee hoor”, lacht de jongen. “Ik vind het gewoon leuk om aardig tegen iedereen te zijn.” Even later vraagt nog een vreemde student die voorbij loopt vrolijk hoe het gaat. “Ja, dat gebeurt hier gewoon”, lacht Naomi Birker. Ze is de CHO van Guidion. Voor het interview loopt ze naar een glazen hokje midden tussen tussen de rijen bureaus met computers. Hier zitten op flexplekken alle medewerkers, directieleden en stagiairs door elkaar heen. Wie precies wie is, pik je er niet zo snel uit, iedereen is opvallend jong. “De gemiddelde leeftijd is 26”, zegt Birker.

Wat is een CHO? “Ik heb me laten vertellen dat ik de eerste CHO van Nederland ben”, zegt Birker. Toen de bestuurders van Guidion haar drie jaar geleden als CHO installeerden, werden ze geïnspireerd door het Amerikaanse online schoenenbedrijf Zappos. De CEO pleitte voor gelukkige werknemers om klantcontact te verbeteren. Dat klonk de oprichters van Guidion goed in de oren. Het was tijd de organisatiestructuur van Guidion te professionaliseren, maar de oprichters wilden ver weg blijven van een klassieke Human Resource afdeling. Birker: “Mensen moesten vooral blij worden.”

Structuur en geluk

Birker begon haar werk bij Guidion door meer structuur aan te brengen in de organisatie. Daarna startte ze de Geluksbarometer. Elke maand vraagt ze medewerkers naar hun mooiste moment van de maand, hoe hun team op geluk aanstuurt en wat ze Guidion als feedback willen teruggeven. “Altijd met de nadruk op het positieve”, legt Birker uit. Dat brengt een mindshift teweeg en levert inspirerende spreuken op. Birker brengt de teams op de hoogte van wat er speelt in de hoofden van mensen en wat er nog meer in en om het bedrijf gebeurt. Een belangrijk focuspunt van Birker is open communicatie. “Mensen moeten alles kunnen delen en zo op de directie af kunnen stappen.”

Gaat Birker met een nieuwe verandering aan de gang, dan begint ze vaak met een lunchworkshop. Iedereen die mee wil praten is welkom. De bijeenkomst kan een koffieproeverij zijn voor het nieuwe koffieapparaat of een gesprek over nieuwe kernwaarden. “Ik luister dan vooral en werk dat uit in een beslissing.” Birker noemt het de ‘gulden middenweg’. “Eigen initiatief en autonomie moeten worden beloond, maar hoe groter je als bedrijf wordt, hoe meer je ook structuur nodig hebt.”

Daily

Van de hele Guidion-cultuur is de ‘Daily’ het meest ‘heilig’, zegt Birker. Vanaf het prille begin komt iedereen bij Guidion om 10.10 uur bij elkaar voor een staande sessie om kennis te delen, successen te vieren, en voor communicatie en inspiratie. Vanochtend verzamelen zich een paar tientallen mensen rondom medewerker Mike, donderdag is het altijd Mike’s Magic Moment. In een razend tempo geeft hij iedereen een komische update van technologische nieuwtjes uit de wereld. Hij is begonnen als stagiar en is nu IT-manager, een hele enthousiaste. Birker: “Toen we net hierheen verhuisd waren en we de Daily vanwege alle chaos even uitstelden, drukte Mike hem er dezelfde dag gewoon alsnog doorheen.”

Veel studenten blijven na een start als bijbaantje bij Guidion hangen. “Zoals Bart die je bij de koffieautomaat zag”, vertelt Birker. “Of Jeremy die het ergens anders niet leuk vond en weer bij ons aanklopte.” Geluk straalt ook af van de geluksmuur in de keuken, met blije leuzen uit de Geluksbarometer, en foto’s. Iedereen bij Guidion mag per jaar spontaan één vrije ‘geluksdag’ opnemen. Dat is deel van de secundaire arbeidsvoorwaarden. “Het enige wat je daarvoor terug moet doen, is een foto van jezelf maken voor op de geluksmuur”, legt Birker uit. “Geluk delen maakt andere mensen ook weer gelukkig.”

Bron: Klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s