Waarom medewerkers de ceo niet vertrouwen en hoe je dit verandert

Artikel van Tijmen de Groen in Management Team april 2016. Met 7 verbeterstappen van pr-onderzoeksbedrijf Edelmann. Stap 1: Denk op dezelfde manier na over klanten en medewerkers.

Waarom medewerkers de ceo niet vertrouwen en hoe je dit verandert

Een derde van de medewerkers heeft geen vertrouwen in hun ceo. Waarom medewerkers jou als baas niet vertrouwen en hoe je dat kunt verbeteren.

Niet alleen heeft één op de drie medewerkers te weinig vertrouwen in hun baas volgens dit wereldwijde onderzoek van pr-onderzoeksbedrijf Edelman. Ook blijkt dat tweederde van het personeel vindt dat de ceo van hun bedrijf de verkeerde keuzes maakt en te veel focust op de korte termijn.

Vertrouwen

Om een bedrijf te vertrouwen gaan potentiële klanten het meeste uit van de ‘gewone’ medewerkers. Dat is slecht niets voor bedrijven aangezien slechts 65 procent van die laag het bedrijf vertrouwt waarvoor ze werken. Hoe lager de positie van een medewerker in een bedrijf, hoe lager dat getal is. Met als dieptepunt een vertrouwen van 48 procent in de eigen onderneming door de ‘gewone’ medewerkers. Juist die onderste laag van medewerkers heeft het meeste vertrouwen van de buitenwereld. Nog meer dan de ceo, blijkt uit het onderzoek, vertrouwen potentiële klanten de ‘gewone’ medewerkers van je onderneming.

Christopher Hannegan, verantwoordelijk voor de medewerkers betrokkenheid afdeling van Edelman: “Consumenten vertrouwen bedrijven die hun medewerkers goed behandelen, bedrijven die open en transparant zijn. Ondernemingen met een duidelijk ethische aanpak. Net zo duidelijk is dat medewerkers de personen zijn waar klanten het meeste in geloven.”

vertrouwen2

Verbeteren

Om het vertrouwen van je medewerkers te verbeteren zijn volgens de onderzoekers deze 7 stappen nodig:

1. Denk op dezelfde manier na over klanten en medewerkers. Zorg voor een gelijkwaardige benadering van klanten en medewerkers en de rest van de buitenwereld.

2. Je medewerkers moeten zich bewust zijn van de positieve impact die je onderneming heeft op de wereld. Ondersteun ze daarin of ondersteun de managers om een breder bewustzijn te creëren dat je onderneming niet als enige doel heeft om winst te maken.

3. Geef je medewerkers meer informatie dan alleen de strategie. Ga terug naar de why van je onderneming en leg ze die uit. Ontwikkel een geheugensteuntje voor je medewerkers om dat verhaal te onthouden en – regelmatig – te vertellen.

4. Ga op zoek naar anekdotes binnen je bedrijf over de impact die je hebt gehad. Zo maak je de stap van een abstract idee naar een leuk verhaal om naar te luisteren. Maak die verhalen niet anoniem, vertel trots dat een bepaalde medewerker die stappen heeft gezet om van de wereld een betere plek te maken.

5. Nu het verhaal af is en aangekleed is met voorbeelden maak je het geheel interactief. Gebruik een intern platform om ondersteunend materiaal – filmpjes, foto’s, artikelen – te verdelen onder je medewerkers. Motiveer vervolgens diezelfde medewerkers om de verhalen naar buiten te brengen en die voorbeelden mee te sturen.

6. Kijk regelmatig naar de impact van je verandering. Luister naar medewerkers en pas de ideeën die je opdoet toe, binnen je organisatie.

7. Geef je communicatie-team de ondersteuning om je nieuwbakken ideeën door te voeren. Daarbij is het belangrijk om te realiseren dat dit een heel andere taak kan zijn dan wat ze voorheen deden. Dat kan dus een personeelsverandering met zich meebrengen.

De infographic die de onderzoekers maakten over de conclusies:

Bron:klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s