In zes stappen naar meer arbeidsvreugde

Bericht op managersonline, 11 mei 2016

In zes stappen naar meer arbeidsvreugde

Uit onderzoek van Jobsome blijkt helaas dat er maar weinig tevreden medewerkers zijn, namelijk de overgrote meerderheid is ontevreden over zijn of haar werk en maar liefst 40 procent wil een andere baan of functie. Dat is jammer want tevreden personeel produceert meer, geeft een bedrijf 147 procent meer winst en is gezonder.

De bewustwording van de bedrijfscultuur speelt een belangrijke rol bij het creëren van een tevreden werknemer. De reden voor onproductieve werknemers? Waarschijnlijk heerst er stress, de uitdaging voor het werk mist of het personeel verveelt zich. Om te beginnen zijn een prettige werkomgeving en een fijne baan of functie, natuurlijk belangrijke voorwaarden voor geluk op het werk. Onlangs is er gesproken over werkgeluk op een congres van Oval, een brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid. Er werden zes tips gegeven om het werkgeluk op de werkvloer te verhogen.

1. Besef de betekenis van uw werk
Een werknemer moet beseffen dat zijn baan ertoe doet.  Het optimistisch benaderen van uw functie helpt hierbij en maakt een mens veel gelukkiger. Aukje Nauta, organisatiepsycholoog verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, verwees op het congres naar de Amerikanen Amy Wrzesniewski en Jane Dutton (verbonden aan de Yale University). Zij namen onder andere een schoonmaker als voorbeeld. Een schoonmaker van een ziekenhuis kan denken: “Bah, ik moet nog tien vieze wc’s schoonmaken vandaag.”  Deze schoonmaker kan haar functie optimistischer benaderen door te denken:  “Het werk dat ik doe, is belangrijk omdat het de hygiëne van dit ziekenhuis verbetert en zo draag ik bij aan het welzijn van de patiënten.” Met soortgelijke gedachtes uw werk benaderen maakt het stuk plezieriger om aan het werk te gaan.

2. Zorg voor afwisseling, doorbreek de saaie routines
Maurits Bruel – auteur van de bestseller ‘De Geluksfabriek’ uit 1998 – weet wat mensen gelukkig maakt op de werkvloer. Op het congres van Oval, adviseerde Bruel de routine te doorbreken. Gewoonten doorbreken is zeer belangrijk, hierdoor komen namelijk zogezegde gelukshormonen vrij. Daarnaast zet het de hersenen op scherp. Neem daarom eens een andere route op weg naar het werk. Iemand die een andere route naar het werk neemt dwingt zichzelf zijn aandacht ergens anders op te richten wat zorgt voor frisse gedachtes.  Neem zo nu en dan de fiets in plaats van de auto, thee in plaats van koffie, doe uw werk achter een ander bureau en wissel het werken af door staand en zittend te werken achter uw bureau. Adviseer uw werkgever te investeren in zit-sta bureaus op de werkplekken als deze nog niet aanwezig zijn.
Een ander belangrijk advies van Bruel is het op een andere manier begroeten van uw collega’s. “Pesten op het werk is erg, maar uitsluiting vinden werknemers nog vervelender. Niets is zo erg als een baas die ’s ochtends langs de bureaus loopt zonder iets te zeggen. Mensen willen graag gezien worden: gemeende interesse bij de begroeting kan daaraan echt bijdragen.” Een kort praatje met collega’s kan dus voor een goede werksfeer zorgen!

3. Zorg ervoor dat u elke dag iets afmaakt
Om een voldaan gevoel te creëren in uw werk is het belangrijk om dagelijks een paar taken voor uzelf te noteren en af te werken. “Het is heerlijk om vinkjes te zetten,” zegt Nauta. Begin iedere werkdag een lijst met taken, als u hebt opgeschreven wat u allemaal moet doen, kunt u namelijk ook geen taak vergeten. Bedenk hoeveel opdrachten er na vandaag af moeten zijn en zorg ervoor dat u begint met de grootste en ingewikkeldste taak. Op deze manier zit u niet de hele dag tegen deze taak op te kijken en bovendien geeft het een zeer voldaan gevoel als de zwaarste klus is afgerond! Het is verstandig om aan het eind van de dag even te evalueren op het werk dat die dag is gedaan.  Er bestaat ook een app, Wunderlist, om een takenlijstje te maken en helpt het afronden van de taken te stimuleren.

4. Doe waar u goed in bent
Mogen doen waar u goed in bent maakt gelukkig. Een tevreden werknemer is twintig procent productiever. Laat mensen de taken uitvoeren die ze het leukst vinden. Geef daarom de taak aan een werknemer die er goed in is en het leuk vindt om die taak uit te voeren, in plaats van aan een werknemer die er juist tegenop kijkt. Op deze manier houdt u iedere werknemer gelukkig.

5. Doe iets voor een ander
Een tip die niet alleen helpt in het leven, maar ook op de werkvloer: Help een ander, want van geven word u gelukkig. Bovendien krijg u in ruil daarvoor vaak iets terug. Wat u dan zoal kan weggeven? “Kennis bijvoorbeeld,” zegt Nauta. “Digitale vaardigheden zijn steeds belangrijker, maar niet iedereen heeft ze in de vingers. Dus als u ze wel hebt, leer dan een ander op de knoppen te drukken.”

6. Prikkel de zintuigen
Volgens hersenwetenschapper Victor Lamme worden mensen primair gedreven door emoties, directe prikkels en beloning in de hersenen die hierbij horen. Een van de meest krachtige prikkels om uw werknemer te bewegen zijn zaken als geld, waardering, aandacht, bewondering, genot en plezier. Om effect te hebben moeten de prikkels in een korte tijd  en werken niet over een langere tijd. Volgens Lamme zouden bedrijfsleiders en HR-managers die hun organisaties gelukkiger willen maken veel meer gebruik kunnen maken van dergelijk menselijk gedrag. Zijn motto is eenvoudig: “Realiseer u dat mensen op een bepaalde manier in elkaar zitten. Mensen lopen op beloning. Accepteer de fundamentele drijfveren van menselijk gedrag en ga van daaruit kijken hoe u zaken voor elkaar kunt krijgen.” Het betekent volgens Lamme bijvoorbeeld dat u altijd goed moet nadenken waarom iets interessant zou kunnen zijn voor medewerkers. “Werk vanuit beloning. Bedenk voor iedere individuele medewerker wat voor hem of haar de beste directe beloning is. Maak duidelijk wat de win-win is voor beide partijen.”

Goede balans
Een goede balans tussen de werknemers op de werkvloer maakt deel uit van maatschappelijk verantwoord ondernemen op personeelsgebied. Interesse tonen in collega’s is ook van belang om de communicatie op de werkvloer optimaal te houden. Neem de tijd om een kort persoonlijk praatje met elkaar te houden om te weten wat er speelt en uw collega bezighoudt. Een motiverende boodschap brengen en uw collega’s complimenteren over hun werk is ook een onmisbaar punt. Zorg ervoor dat uw werknemers zich prettig voelen op de werkvloer. Dit kan de afwezigheid van werknemers voorkomen en zo vormt u als bedrijf een sterk team!

Bron: klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s