Geluk op het werk als HR-strategie

Artikel verschenen op Personeelslog, het weblog van Personeelsnet, februari 2015. Robert Haringsma is onderzoeker en psycholoog bij het Instituut voor Positieve Psychologie.

Geluk op het werk als HR-strategie

Sommige bedrijven hebben een Chief Happiness Officer. Levert investeren in het geluk van werknemers het bedrijf wat op? Is het méér dan een HR-hobby voor bedrijven waar het geld tegen de plinten klotst?
Psycholoog en gastblogger Robert Haringsma denkt van wel. “Het kan een strategische keuze zijn om te sturen op het geluk van je medewerkers.”

U heeft wellicht de eerste Chief Happiness Officer al voorbij zien komen in uw Linkedin tijdlijn en heeft toen ongetwijfeld een wenkbrauw opgetrokken. Geluk op het werk… Is het niet genoeg als werknemers tevreden zijn? Of nog beter: gewoon hun werk doen? Daar worden ze toch ook voor betaald?
Ik begrijp uw twijfel, maar ben er van overtuigd dat Geluk niet meer weggaat uit HR. Om u te overtuigen (of althans een poging te wagen), zet ik in dit blog uiteen wat geluk op het werk precies is en wat je er mee kunt aan de hand van twee businesscases.

Méér dan genieten
Bij geluk denken veel mensen aan genieten. Aan het strand liggen met een cocktail en verder niets. Uit onderzoek blijkt echter dat geluk veelzijdiger is dan dat.

Intuïtief kunnen we dat ook wel aanvoelen als we ons voorstellen hoe het is om een jaar lang aan het strand te liggen. De meeste mensen zullen zich dan gaan vervelen. Over het algemeen zal dit bovendien als een leeg leven ervaren worden en wellicht ga je op den duur zelfs die leuke collega’s van je missen. Zo alleen op het strand is ook maar alleen.

Betekenis vinden
Moderne gelukstheoriën gaan er dan ook vanuit dat geluk ontstaat wanneer we betekenis vinden in wat we doen, wanneer we goede relaties met de mensen om ons heen hebben en wanneer we voldoende uitgedaagd worden. Met die definitie van geluk is het ineens veel beter voor te stellen dat geluk op het werk gevonden kan worden.

Dat gelukkige werknemers beter presteren, minder ziek zijn en meer betrokken zijn bij het bedrijf behoeft veel minder toelichting. Bijna iedereen snapt meteen dat gelukkige mensen over het algemeen ook wat beter zullen functioneren.

Zo geredeneerd kan elk bedrijf wel wat meer werkgeluk gebruiken. Voor sommige bedrijven is werkgeluk echter in het bijzonder van belang. Dat wil ik uiteenzetten aan de hand van twee casussen: het Amerikaanse Zappos en het Nederlandse Hutten.

Online kledingwinkel Zappos
Zappos is de Amerikaanse variant van Zalando. Het is een online kledingwinkel met een bijzondere bedrijfsfilosofie: de customer service is de hart van het bedrijf. Er wordt geen reclame gemaakt omdat het bedrijf er op rekent dat zijn uitstekende service zichzelf verkoopt. En de beste service wordt geleverd door gelukkige medewerkers. Daarom is het voor Zappos vanzelfsprekend dat het bedrijf hieraan veel aandacht besteedt.

Wie solliciteert en de baan aangeboden krijgt, mag kiezen “je neemt nu de baan aan, of je krijgt 2.000 dollar van ons en neemt de baan niet”. Dat soort initiatieven moet er voor zorgen dat er alleen mensen aangenomen worden die voor Zappos gaan en zo weinig mogelijk mensen die louter voor het geld komen.

Het resultaat? Zie hieronder een staatje met de groei van het bedrijf:
Zappos: beste service door gelukkige werknemers
Bron: zappos presentatie

Nederlandse cateraar Hutten
Hutten is een Nederlandse cateraar. Huttens bedrijfsfilosofie is dat het bedrijf de beste, de leukste en de gelukkigste willen zijn. Het idee daarachter is tweeledig: Hutten gaat zo met haar medewerkers om en de medewerkers gaan zo met hun klanten om.

Het resultaat: Hutten staat in de top tien van bedrijven met de hoogste werknemerstevredenheid en is tevens een van de snelst groeiende cateraars in Nederland. Huttens HR-manager, Pascal Verheugd, is door een vakjury verkozen tot HR-manager van het jaar 2014.

Strategische keuze
Werkgeluk is dus niet alleen een methode om medewerkers optimaal te laten functioneren, het kan een strategische keuze zijn om te sturen op het geluk van je medewerkers.
Vooral wanneer service en dienstverlening tot je core-business behoren, kun je eigenlijk niet meer om geluk heen.

Bron: klik hier

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s