Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Artikel van Michiel Hopman in Management Team, mei 2016

Vier bedrijven die snappen wat een sterke bedrijfscultuur oplevert

Bedrijven die in hun cultuur investeren, verdienen 516 procent (!) meer dan zij die dat niet doen. 4 voorbeelden die dat begrepen hebben.

Organisaties die in hun cultuur investeren, zouden 516% meer inkomsten hebben, blijkt uit onderzoek. Toch zijn lang niet alle bedrijven ermee bezig. Je ziet dat ze vaak veel investeren in werving en selectie om de goudhaantjes binnen te halen, maar dat weinig tijd wordt besteed aan de socialisatie van deze nieuwe mensen. Een rondje handjes schudden wordt vaak al als voldoende introductie gezien.

Cultuurprogramma’s

Onderzoek stelt dat slechts 41% van de medewerkers weet waar hun organisatie voor staat. Zorgelijk, want als zelfs je medewerkers dit niet weten, hoe moeten ze dan ooit hiernaar handelen? Hoe pakken onderscheidende organisaties dit dan aan? Eigenlijk heel simpel: met een ‘cultuurintroductie- of -verankeringsprogramma’: een programma om medewerkers cultureel op te leiden en up-to-date te houden, maar ook om betrokkenheid en saamhorigheid te creëren.

Ontgroening

Kijk bijvoorbeeld eens naar studentenverenigingen, waarbij alle eerstejaars ter introductie bijvoorbeeld een week de natuur in trekken. Er wordt kennis gemaakt met het bestuur, de historie van de vereniging, regels en rituelen en het verenigingslied. Het resultaat is dat studenten elkaar en de vereniging in korte tijd leren kennen en voor het studiejaar begint al hechte vriendschappen worden gevormd. Deze cultuurprogramma’s zijn bij deze verenigingen dan ook een zeer belangrijke factor voor blijvend succes. Welke organisaties volgen dit verstandige voorbeeld en wat kunnen we daarvan leren?

1. Zappos

Als je als werknemer start bij Zappos, de bekende webwinkel die zich onderscheidt door uitmuntende klantenservice, begin je met een training van vier weken waarin de geschiedenis van het bedrijf, het belang van de klantenservice, de langetermijnvisie en de filosofie van Zappos aan bod komen. Aan het einde van de training krijgen nieuwe medewerkers 2.000 dollar aangeboden om Zappos te verlaten. Met als doel de toewijding te verhogen van de mensen die blijven. Deze betrokkenheid leidt weer tot meer pro-actief en productief gedrag binnen de organisatie.

En dat is gewenst. Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 142 organisaties, dat bedrijven met een hoge betrokkenheid onder medewerkers, meer winstgevend en productief zijn, een hogere klanttevredenheid hebben en daarbij een lager ziekteverzuim en verloop. Kortom, betrokken medewerkers zijn een marktvoordeel! Overigens kiest slechts 1% voor de vertrekpremie bij Zappos.

2. Brand New Day

Ook verzekeringsmaatschappij Brand New Day onderscheidt zich door hun focus op cultuur. In hun vacaturetekst zijn ze al duidelijk: “Heb je altijd al bij een verzekeraar willen werken? Dan ben je helaas niet uit het juiste hout gesneden voor een carrière bij Brand New Day…”.

Daarbij is er een  maandelijkse cultuurworkshop voor nieuwe werknemers, waarin de geschiedenis en kernwaarden van Brand New Day aan bod komen. Hoe kunnen ze anders hun missie (“van een 9 een 10 maken”) verwezenlijken, als hun werknemers hiervan niet op de hoogte zijn? De missie en waarden van de organisatie geven op deze manier richting aan het handelen van medewerkers. Als zij weten waar de organisatie voor staat, kunnen ze ook beter invulling geven aan de verwachtingen die aan hen gesteld worden. Het resultaat is dat de gehele organisatie meer consistent wordt in “vinden, zeggen en doen”.

3. Netflix

Ook Netflix maakt gebruik van een cultuurprogramma. Hiervoor hebben ze eerst uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe mensen binnen het bedrijf met elkaar omgaan, welke personen een promotie krijgen en om welke redenen mensen juist het bedrijf verlaten. Met deze informatie zijn vervolgens de belangrijkste waarden voor de Netflix-cultuur opgesteld, zoals creativiteit, intelligentie en eerlijkheid. Met voor elke waarde een heldere uitleg wat ermee wordt bedoeld. Zo staat de waarde ‘communicatie’ bijvoorbeeld voor: eenduidigheid, goed luisteren en welbespraakt zijn. En daar moeten medewerkers zich aan houden. Ook als ze het oneens zijn met iemand of als de andere persoon hoger- of lager geplaatst in de organisatie werkt.

4. Rituals Academy

Bij Rituals gaan aangenomen sollicitanten naar de Rituals Academy. Hier volgen ze een basis- en producttraining en draait elke nieuwe werknemer, ongeacht functie of niveau, 2 tot 5 dagen mee in een winkel. Op deze manier leren werknemers het merk op verschillende niveaus kennen en raken ze bekend met waar het uiteindelijk om gaat bij rituals; de unieke producten. Daarbij zorgt de gedeelde cultuur voor een “ons” gevoel, het gevoel deel uit te maken van het team dat gezamenlijk gaat voor hetzelfde doel.

Bron: klik hier

Lees ook:

Hoe Miss Etam haar hele wervingsproces snel en speciaal maakte

Awardwinnaar CM Telecom: tot 100 medewerkers hoef je niet te managen

Koekjesfabriek Veldt: koekjes van gelukkige medewerkers smaken beter

Best Workplaces 2017 volgens Great Place to Work

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s