De opkomst van de 6-urige werkdag

Artikel van Marco Hendrikse op P&Oactueel, oktober 2015

De opkomst van de 6-urige werkdag

De afgelopen weken was er in Zweden en de Verenigde Staten veel te doen over een 6-urige werkdag. Door efficiënter te werken zou in 6 uur net zoveel werk verzet kunnen worden als in de standaard 8-urige werkdag. Bovendien levert het meer tevreden medewerkers en hogere winsten op.

Bij een aantal bedrijven is de 6-, of zelfs 5-urige werkdag ingevoerd. De 8-urige werkdag, zo redeneren deze bedrijven, stamt uit 1914 en past niet meer bij de huidige tijd en ontwikkelingen.

Bedrijven die hun medewerkers minder uren laten maken blijven hen hetzelfde betalen. Dat kan omdat de productiviteit van medewerkers hetzelfde blijft. Bovendien neemt de betrokkenheid van medewerkers toe en is het veel makkelijker om nieuwe medewerkers te werven als bekend is dat ze voor hetzelfde salaris 25% minder uren hoeven te werken.

Productiviteit

Redenen waarom het aantal werkuren met 25% vermindert kan worden, terwijl de productiviteit op peil blijft:

  • Mensen zijn geen machines. Acht uur achter je bureau zitten betekent niet dat je 8 uur productief bent. Medewerkers werken slechts enkele uren echt. Door kortere werkdagen verdeel je je energie beter.
  • Geluk stuwt productiviteit. Gelukkig medewerkers zijn productiever, zo blijkt uit onderzoek.
  • Gevoel van schaarste. Als medewerkers het gevoel hebben dat hun tijd kostbaar is, gaan ze slimmer met hun tijd om en stellen ze betere prioriteiten.

Een 6-urige werkdag implementeren

Niet voor ieder type organisatie is een 6-urige werkdag geschikt. Denk bijvoorbeeld aan ziekenhuizen en de politie. Voor kenniswerkers is het vrijwel altijd mogelijk.
Hoe ga je aan de slag?

  • Pas de 80-20 regel toe. 80% van de productie komt van 20% van de inspanningen. Evalueer de werkdag om te achterhalen welke 20% dat is en elimineer de rest. Begin eens met het beperken van de momenten dat je je e-mail leest.
  • Schakel over op een productie-mentaliteit. Meet werk niet af in uren, maar naar output. Kenniswerkers krijgen niet per uur betaald. Een werkgever betaalt hen voor de ideeën die ze krijgen onder de douche of als ze wakker worden.
  • Laat de ‘altijd beschikbaar houding’ varen. Voor veel organisaties is het hellemaal niet nodig om altijd en overal beschikbaar te zijn. Als klanten maar weten wanneer ze wel bij je terecht kunnen.
  • Maak gebruik van technologie om efficiënter te werken. Als er tijdsdruk is ga je goed nadenken over hoe je technologie kunt inzetten. Zorg voor een uitgebreidere FAQ-pagina en video-tutorials op de website om vragen van klanten te ondervangen. Automatiseer het inpakken van orders. Gebruik e-mail autoresponders. Het kan allemaal veel efficiënter, maar dat wordt nu verborgen door manuren.
  • Wees flexibel. Soms wil je eerder weg. Soms wordt iets extra’s van je gevraagd en maak je een hele lange dag, omdat de situatie daarom vraagt. Hou niet te spastisch vast aan de 6-urige werkdag.
  • Leer mensen omgaan met afleiding. De hele dag wordt om onze aandacht geschreeuwd. Berichten en mails blijven binnenstromen en collega’s blijven vragen stellen. Door te leren hoe met afleiding om te gaan, kan veel productiever gewerkt worden.

Bron: klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s