I love my job!

Blog van Edwin Noordeloos op yoores.com, juni 2016

I love my job!

Talent vormt het fundament van een sterke organisatie, daarom schrijf ik in mijn blogs bijna elke week over het vinden en aantrekken van talent, of andere hiring gerelateerde onderwerpen. Vandaag gooi ik het echter over een (iets) andere boeg en zoom ik in op het bestaande personeelsbestand van organisaties. Ik wil het hebben over employee engagement, of gewoon in het Nederlands: betrokkenheid van werknemers. Gallup png

Het wordt soms als zo vanzelfsprekend gezien, dat Nederlandse werkgevers vergeten om de juiste vraag te stellen; hoe zorg ik dat werknemers betrokken raken bij mijn organisatie? Verrassing: het gaat niet vanzelf. De statistiek weerspiegelt dit ook, Gallup publiceert jaarlijks cijfers over het onderwerp, en vergelijkt daarbij verschillende Europese landen. Nederland komt hierbij slecht uit de bus, zoals het lijstje hiernaast laat ziet. De statistiek weerspiegelt dit ook, Gallup publiceert jaarlijks cijfers over het onderwerp, en vergelijkt daarbij verschillende Europese landen. Nederland komt hierbij slecht uit de bus, zoals het lijstje hiernaast laat zien.

Het is bijna gek dat werkgevers niet meer inzetten op de betrokkenheid van hun werknemers, enorm veel potentieel gaat hierdoor namelijk verloren. Betrokken werknemers zijn, in vergelijking met hun minder
gemotiveerde collega’s, productiever, loyaler en hebben meer plezier in hun werk. Of zoals Gallup het in het rapport verwoordde: these (engaged employees) are the employees most likely to make positive contributions to their companies, whether by attracting and retaining new customers, driving innovation, or simply spreading their positivity to coworkers.

Wat kan je als werkgever doen om je werknemers actiever betrokken te krijgen bij bedrijfsprocessen? Naar mijn mening (en hier komt de corebusiness toch weer om de hoek kijken) begint dit proces al bij hiring. Natuurlijk zijn er in de lopende bedrijfsprocessen ook aanpassingen mogelijk, die helpen bij het enthousiast krijgen van bestaande medewerkers.

Tips voor hiring:

1. Kies voor jong talent
Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers kiezen voor ervaring is een veilige, maar niet zo’n spannende keuze. Je weet wat je in huis haalt, maar echt kneedbaar zijn deze werknemers (in het algemeen) niet meer. Jong talent daarentegen is enthousiast en makkelijker betrokken te krijgen bij een organisatie; je biedt hun een kans, zij willen zich bewijzen. Door in je personeelsbestand een gezonde mix aan te brengen tussen jong talent en meer ervaren werknemers creëer je een dynamiek die de betrokkenheid bij jouw organisatie stimuleert.

2. Kijk uit voor de (extreme) job hopper
Wanneer je als werkgever op zoek bent naar betrokkenheid in nieuw personeel, is het verstandig om goed na te denken over het aannemen van iemand die in het verleden regelmatig van werkgever wisselde. Het is te makkelijk om te zeggen dat deze groep helemaal geen binding met een organisatie kan krijgen, maar iemand die elke twee jaar van baan wisselt zou dit patroon in de toekomst voort kunnen zetten. Voor werkgevers die op de korte termijn iemand nodig hebben is dit niet erg. Voor werkgevers die aan een lange termijn visie werken, of extra waarde hechten aan betrokkenheid van werknemers, is de job hopper een minder interessante keuze.

Tips voor lopende bedrijfsprocessen:

3. Beloon betrokkenheid
Wanneer wij kandidaten vragen waarom ze op zoek zijn naar een nieuwe functie, heeft dit meer dan eens te maken gehad met een gebrek aan waardering, of beloning in hun vorige positie. Probeer als werkgever, of leidinggevende, daarom voldoende in te zetten op het belonen van werknemers die een bijzondere bijdrage leveren aan een organisatie. De mogelijkheden zijn eindeloos: een complimentje, een gesprek waarin het goede werk wordt besproken, een bonus, salarisverhogingen, etc. Dit voorkomt dat deze waardevolle en betrokken medewerkers ontevreden raken en op zoek gaan naar een andere functie.

4. Maak duidelijk waarom het werk telt
Medewerkers die niet goed weten hoe hun werk bijdraagt aan het succes van een organisatie, zullen zich uiteindelijk minder betrokken voelen. Ze zijn immers maar een klein radertje in een veel grotere machine. Probeer daarom, wanneer mogelijk, naar werknemers te communiceren hoe waardevol hun bijdrage is aan het grotere geheel. Dit toont waardering, en geeft werknemers het gevoel dat ze een directe bijdrage kunnen leveren met hun werk.

5. Betrek de werknemer bij lopende zaken
Nog een simpele truc. Door als werkgever, of manager transparant te zijn over het reilen en zeilen van een organisatie/afdeling, betrek je werknemers op een relatief simpele wijze bij de grotere processen. Je kan hier nog een stap verder gaan, probeer personeel te betrekken bij bij (alledaagse) beslissingen binnen de organisatie: hoe gaat het nieuwe kantoor eruit zien, wat gaan we doen op het teamweekend, etc. Dit vergroot de betrokkenheid van personeel nog verder.

Bron: klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s