Onboarding: van outsider naar insider

Blog van Marieke Hoogenberg, Studelta, maart 2016

Onboarding: van outsider naar insider

Misschien heb je zelf wel eens een ongelukkige start gehad van een nieuwe baan en werd je op je eerste werkdag na een snel voorstelrondje, je computer en werkplek toegewezen. Met een beetje geluk kreeg je nog net een thumbs-up met een ongemakkelijke maar welgemeende glimlach erbij en als je vragen had dat je altijd terecht kon bij…..

Dat vind ik dus echt doodzonde! Tijdens de sollicitatieprocedure heb je elkaar weten te verleiden en wederzijdse verwachtingen gecreëerd. De kandidaat krijgt verwachtingen over de inhoud van de baan, ontwikkelingsmogelijkheden, arbeidsvoorwaarden, sfeer en organisatiebeleid. De werkgever heeft vooral verwachtingen over gedrag en prestaties. Hoe zorg je nou dat je na dit verleidingsspel niet beiden van de koude kermis thuiskomt?

Daarom regisseren we bij Studelta een duidelijke onboarding voor onze nieuwe interne medewerkers. We doen, vind ik, echt ons best om nieuwe collega’s zich zo snel mogelijk thuis te laten voelen, zodat zij sneller effectief zijn en bij ons willen blijven werken. Onboarding is de combinatie van een warme, degelijke introductie en het leerproces dat een nieuwe collega doormaakt om in zijn rol te groeien. Dit bestaat uit geplande en ongeplande activiteiten die maken dat een nieuwe collega zich steeds meer betrokken voelt. Hierbij een paar van onze peilers en belangrijkste lessen:

Zet de toon op de eerste dag: een feestje!

Laten we eerlijk wezen, het aannemen van een nieuwe collega doe je niet iedere dag. En starten met een nieuwe baan ook niet. Laat de eerste dag dus een feest zijn voor iedereen! Ik snap niet zo goed waarom sommige bedrijven zoveel aandacht besteden aan afscheidsfeestjes, terwijl welkomstfeestjes een veel grotere waarde hebben! De toon wordt gezet voor een goede samenwerking en de nieuwe medewerker krijgt de grootste bevestiging die je maar kunt bedenken: deze werkgever is fantastisch! De new bee voelt zich welkom en gewaardeerd voor wie hij is. Gister werd één van onze nieuwe collega’s met toeters en bellen op station Amsterdam Centraal onthaalt terwijl een andere nieuwe collega met haar team een welkomstontbijt op kantoor had.

Geef een rondleiding in je keuken

Net als iedere familie heeft iedere organisatie zijn eigen normen en waarden, manier van werken en rolverdelingen. Het kan voor een nieuwe collega heel ongemakkelijk voelen, om het zelf allemaal uit te zoeken a la “Jij vindt je weg wel”. Introduceer daarom je collega in jouw netwerk van collega’s, klanten en belangrijke stakeholders en maak iemand ook op speelse manier bekend met de belangrijkste processen. Iemand “zomaar laten zwemmen” kan het zelfstandig leervermogen van iemand testen, maar is dit ook het prijskaartje waard dat iemand zich in de eerste periode zich ongemakkelijk en inefficiënt voelt? Maak een gedegen programma dat uit meer onderdelen bestaat dan alleen de eerste werkdag. Het duurt gemiddeld 90 dagen voordat iemand volledig ingeburgerd is, dus als je dit een beetje stuurt heb je aan het eind van deze periode een trots nieuw familielid.

Schets samen het gemeenschappelijke beeld van succes

Het is belangrijk om te praten met elkaar over wat voor successen binnen het bereik liggen en hoe je daar goed en snel kunt komen. Bij Studelta werken we met scorecard, mijn collega Falco schreef hier al eerder een blog over. Dit A4tje beschrijft heel kernachtig wat de missie van de nieuwe collega is, en wat voor uitkomsten daarbij horen. Hierdoor weten we zeker dat we dezelfde verwachtingen hebben en helpen we de nieuwe collega ook nog eens goed op weg.

Geef vanaf dag één verantwoordelijkheid

Weten dat je iets doet wat belangrijk is en waar je zelf voor verantwoordelijkheid kan nemen, geeft het gevoel dat je ertoe doet. Probeer daarom tijdens de onboarding een opdracht mee te geven waardoor de nieuwe collega de organisatie sneller leert kennen maar ook nog eens zelfstandig aan de slag kan. Het kan iets simpels zijn, maar maak vooral gebruik van objectieve kracht die de nieuwe collega nog heeft. Hij ziet jouw organisatie nu nog als outsider, als je het goed doet is hij over 90 dagen een blije en goed functionerende insider!

Verder is onze les, mede geïnspireerd door één van onze opdrachtgevers, dat de kracht van het gezamenlijk laten optrekken van nieuwe collega’s erg sterk is. Daarom starten we 7 maart met een salesbootcamp, waarin we onze nieuwe accountmanagers gezamenlijk laten starten en wegwijs maken binnen onze organisatie en mensgerichte, adviserende verkoopstijl.

Bron: klik hier

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s