Minder management maakt gelukkig

Artikel van Heleen Mes, juni 2016 op Linkin.com

Minder management maakt gelukkig

Ondanks de energie en het geld die gestoken worden in leiderschapsprogramma’s, vlootschouwen en promotie van binnenuit, wil de waardering voor management maar niet lukken:

  • Volgens onderzoek van Hay Group creëert 68% van de managers in Nederland een demotiverend werkklimaat.
  • Volgens DDI, waaraan de managementgoeroe Gary Hamel verbonden is, dichten HR- managers 75% van de managers geen hoge kwaliteit toe.
  • Volgens Schouten Research van 2016 geven niet-leidinggevenden hun managers een 5,6 op bevlogen leiderschap. De leidinggevenden echter scoren zichzelf een 8,2.
  • “People leave managers not companies”: 75% van het vrijwillig vertrek komt voort uit onvrede met de eigen manager.

Op het lijstje HR prioriteiten scoort leiderschapsontwikkeling ieder jaar hoog. Geschat wordt dat in Nederland rond de 1 miljard euro wordt uitgegeven aan Management Development. Bedrijven maken zich zorgen over hun niveau aan leiderschap. Terecht! Van de door McKinsey ondervraagde ceo’s geeft 30 procent aan dat zijn bedrijf kansen misloopt omdat het niet genoeg leiders heeft met de juiste kwaliteiten. Toch blijven organisaties stug doorgaan met het vasthouden van managementlagen en (proberen) ontwikkelen van leiderschap.

Zo veel van wat wij management noemen, bestaat uit het mensen moeilijk maken om te werken.  Peter Drucker

Lichtpuntje

Gaat er al een lampje branden? Eens leren van bedrijven die het anders aanpakken? Gelukkig is er al een lichtpuntje: in 2015 nam het aantal managers in Nederland met 10% af. Laten we die daling vasthouden! En accepteren dat een goede manager niet hetzelfde is als ‘het beste jongetje van de klas’, dat managementvaardigheden lastig aan te leren zijn en dat goede managers schaars zijn.

Laat het denken in managementlagen los: zolang er managers zijn zullen medewerkers zich voegen in hun rol van ondergeschikte. En zo bevestigen beiden dat managers nodig zijn voor een kundig oordeel en beslissingsvaardigheid. Zodra de manager een stap terugzet en ruimte en vertrouwen geeft, zal die ruimte opgevuld worden door medewerkers. Het einde van de organisatiepiramide lijkt ingezet. Platte organisaties met ruimte voor autonomie hebben de toekomst.

Zelfsturing

De beste Werkgever van Nederland, Buurtzorg, heeft het allang begrepen: ruim 9000 medewerkers werken op basis van zelfsturing. Zelfsturende organisaties worden door hun medewerkers positief beoordeeld op hun leiderschapsstijl. Leiderschap scoort een 7,5 in organisaties die niet langer over een traditionele managementlaag beschikken. In klassieke top-down organisaties scoort leiderschap een stuk lager, namelijk een 6,9. Dit blijkt uit het onderzoek van Effectory. Want leiderschap is bij zelfsturende organisaties niet gekoppeld aan je functie, maar aan je rol en expertise.

Zelfsturing is niet hetzelfde als managementlagen afschaffen. Organisaties die het hierbij lieten kwamen van een koude kermis thuis.  De weg naar zelfsturing vraagt een intensief en begeleid stap-voor-stapproces. Zelfsturing heeft namelijk meer sturing nodig om succesvol te zijn dan veelal wordt gedacht.

Managers zijn in de toekomst niet overbodig maar ze hebben veel meer een dienende rol. Ik sluit niet uit dat ze ooit onder de facilitaire dienst gaan vallen of in een shared service center ondergebracht worden. Stellen we een service level agreement met de baas op: ‘U levert twee keer in de week complimenten, inspireert mij driemaal daags en verrast mij eens per maand. Verder zorgt u dat alles waar ik last van hebt wordt opgelost of verdwijnt.’’

Jeroen Busscher in ‘Onbeperkt Houdbaar’

Leiderschapskwaliteiten

Gaat het te ver om de weg naar zelfsturing in te zetten? Toch op zoek naar de leiders die toegevoegde waarde hebben? Selecteer dan op deze zeven kwaliteiten:

  • Inspirerend overbrengen van visie en strategische doelstellingen
  • Het vertalen van de visie in te realiseren prestatie
  • Ruimte en vertrouwen geven aan medewerkers
  • Medewerkers faciliteren om hun doelen te bereiken
  • Openstaan voor innovaties
  • Een voorbeeldrol vervullen en integer zijn
  • Empathie kunnen uiten aan hun omgeving

Maak je geen zorgen als er weinig echt goede kandidaten zijn. Kwaliteit gaat voor kwantiteit. Less is more! Draai het om: organiseer je organisatie rond leiders om de organisatie gelukkig te maken. En zet stap voor stap de weg in naar meer autonomie voor medewerkers.

Op 24 november geeft Heleen Mes samen met Gea Peper van het Happinessbureau de workshop HR & Happiness@work in Den Haag.

Heleen Mes bereikte met twee organisatie een toppositie ‘Beste Werkgever NL’ en volgt al jarenlang de ontwikkelingen bij Beste Werkgevers, Happy Companies en High Performance Organisaties. Zij is HR directeur, trainer Talent Management en editor van de nieuwssite HappyPeopleBetterBusiness.wordpress.com

 

Advertenties

Een gedachte over “Minder management maakt gelukkig”

  1. Hoi Heleen,
    Goed verhaal en ben het helemaal met je eens.
    Een manager is zeker geen garantie voor gelukkige medewerkers.
    Een goede manager helpt wel maar er zijn belangrijkere randvoorwaarden.
    Het artikel over zelfsturing van Peter van Lonkhuijzen is ook een mooie bevestiging van wat je schrijft.
    Over de stap-voor-stapaanpak voor meer autonomie zijn deskundigen het denk ik nog niet helemaal eens.
    Paul Verburgt (Minimal management) heeft het bij ArboNed anders gedaan met zelfs de aanbeveling in het vervolg de ommezwaai overal tegelijkertijd in te voeren en geen uitzonderingen te tolereren.
    Dat het anders moet is zeker. Veel organisaties voelen de urgentie. Weten alleen nog niet precies hoe ze zullen veranderen en wat als eerste te doen? Wie pak hier het initiatief? Juist van onderop of toch de directie?
    Bij de provincie Gelderland waar ik werk zetten we tot nu toe stap voor stap. Dat gaat best erg goed, maar is dat voldoende?
    Door te informeren, kennis delen en inspireren zorgen we voor goede voorwaarden. Ook door ruimte te bieden aan en het stimuleren van persoonlijk leiderschap en het introduceren van een interne markplaats en het kiezen van je eigen manager.
    Het beste is denk ik als een grote ommezwaai nagenoeg vanzelf gaat en als vanzelfsprekend wordt ervaren.
    Groet, Sjoerd Veenstra

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s