Medewerkers in bureaucratische organisaties missen het grotere plaatje

Blog van Lysan Pot op effectory.nl, juni 2016. Medewerkers in bureaucratische organisaties missen het grotere plaatje. Wat is het organisatiedoel? Wat draagt mijn werk hieraan bij? Waarom doe ik dit en hoe kan ik dit dan het beste doen? Kort gezegd: ze weten vaak heel goed wát ze moeten doen, maar niet altijd waaróm. 

Medewerkers in bureaucratische organisaties missen het grotere plaatje

Weten medewerkers hoe ze hun werkzaamheden moeten uitvoeren? Voor medewerkers in bureaucratische organisaties is dit onduidelijker dan voor medewerkers in platte organisaties met korte communicatielijnen. Rolduidelijkheid scoort binnen bureaucratische organisaties een 6,5, zeven tienden lager dan de 7,2 die plattere organisaties scoren. Dit blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016’, dat landelijk gepubliceerd is door Effectory.

Rolduidelijkheid

Waarom is rolduidelijkheid belangrijk? Guido Heezen, directeur en oprichter van Effectory, legt dit uit: “Niets is zo basaal voor een medewerker als weten wat er van hem of haar verwacht wordt. Als dit niet het geval is, komen efficiëntie en kwaliteit in gevaar. Een medewerker kan keihard aan het werk zijn, maar toch niet presteren als niet duidelijk is wat er van hem of haar verwacht wordt. Dit levert frustraties op, zowel aan de kant van de medewerker als aan de kant van de organisatie. Medewerkers willen hun energie liever besteden aan de inhoud van hun taken, dan aan het uitzoeken wat hun taken precies zijn en hoe deze uitgevoerd moeten worden.”

Het grotere plaatje

Hoe kunnen bureaucratische organisaties laag scoren op rolduidelijkheid, terwijl verantwoordelijkheden hier juist nauwkeurig en uitgebreid zijn vastgelegd in procedures en protocollen? Heezen vervolgt: “Uit onze onderzoeken blijkt dat medewerkers in bureaucratische organisaties het grotere plaatje missen. Wat is het organisatiedoel? Wat draagt mijn werk hieraan bij? Waarom doe ik dit en hoe kan ik dit dan het beste doen? Kort gezegd: ze weten vaak heel goed wát ze moeten doen, maar niet altijd waaróm. En dit is wel essentiële informatie voor medewerkers om de juiste richting aan hun werk te geven. In een bureaucratische organisatie kan dit soort kennis vervagen, of zelfs verdwijnen, naarmate de gelaagdheid van de top naar de werkvloer toeneemt. Regels en procedures veranderen hier niets aan.”

Verbeterpotentieel

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat medewerkers de mate waarin leidinggevenden hen op de hoogte houden van wat er speelt in de organisatie gemiddeld beoordelen met een krappe voldoende, een 5,9. Ook de stelling ‘Ik vind dat het management de strategie en het beleid goed communiceert in de organisatie’ scoort een 5,3.

Over het onderzoeksrapport

Voor ‘Het verborgen potentieel van werkend Nederland 2016’ heeft Effectory ruim 400.000 medewerkers uit 800 organisaties gevraagd naar hun werkbeleving. Zij zijn werkzaam in diverse sectoren: Zorg, Onderwijs, Openbaar Bestuur & Veiligheid, Zakelijke dienstverlening, Retail, Productie, Bouw, Publieke sector en Energie. De aan medewerkers gestelde vragen zijn allen gevalideerd en gebaseerd op onze jarenlange praktijkervaring in combinatie met wetenschappelijke bevindingen op het gebied van goed werknemerschap en goed werkgeverschap.

Bron: klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s