Guidion gelooft in geluk

Artikel in HR & Business Magazine, januari 2015. Aan het woord is de eerste Chief Happiness Officer van Nederland: Naomi Birker van Guidion.
Veel organisaties proberen vooral de concurrentie te kopiëren. Er zijn ook organisaties die het anders doen. Zoals Guidion, dat gelooft in geluk. De functietitel van HR-manager is er ingeruild voor Chief Happiness Officer. En de Geluksdag, de Geluksbarometer en de Daily zijn voor hen heel gewoon.
De naam Guidion komt wellicht onbekend over. Naomi birkerDit komt omdat zij namens hun partners werkzaam zijn.Laat je thuis internet installeren, dan is de kans groot dat je, zonder dat je het weet, een expert van Guidion over de vloer hebt. Naast de installatie-, service- en onderhoudswerkzaamheden van internet, telefonie en digitale televisie doet Guidion hetzelfde voor andere apparatuur ‘in en rondom het huishouden’, zoals bijvoorbeeld slimme meters. Guidion, opgericht in 2005, heeft de afgelopen jaren een zeer sterke groei doorgemaakt. De organisatie op kantoor bestaat momenteel uit een vaste kern (ca. 75 medewerkers) en een flexibele schil van ongeveer 200 medewerkers. Hierdoor kan snel op de behoeften van de partners worden ingespeeld. De flexpool wordt vooral met werkstudenten ingevuld die waardevolle krachten zijn voor op de servicedesk, maar ook binnen finance, recruitment of bijvoorbeeld het team logistiek & inkoop.

Chief Happiness Officer

Bij Guidion is de functietitel van HR-manager ingeruild voor die van Chief Happiness Officer. Sinds de zomer van 2012 vervult Naomi Birker deze functie. Naomi: “De grote inspiratie achter het aanstellen van een Chief Happiness Officer is het boek Delivering Happiness van Zappos CEO Tony Hsieh geweest. Guidion zat in een groeifase en zocht een persoon die enerzijds kon helpen bij het bewaken van de cultuur en anderzijds kon ondersteunen in de menselijke kant van groei en professionalisering.” Bij Zappos krijgen alle nieuwe medewerkers na hun opleidingsperiode van vier weken Het Aanbod: blijf óf krijg $2.000 en verlaat Zappos. Guidion heeft dit niet. “Het gedachtengoed Delivering Happiness gaf inspiratie en fungeerde als katalysator”, zegt Naomi. “Maar wij hebben er geen kopie van gemaakt. Dat zou ook helemaal niet werken”.

De Geluksbarometer

Guidion gelooft in geluk. Net als -gelukkig- steeds meer organisaties, denken zij dat gelukkige mensen positieve effecten hebben op het bereiken van de organisatiedoelen. Om hier continu inzicht in te hebben, wordt naar alle medewerkers aan het begin van iedere maand de Geluksbarometer uitgestuurd. Deze bevat een aantal terugkerende en een aantal maandspecifieke vragen. “Terugkerend wordt gemeten hoe het gesteld is met het persoonlijk- en werkgeluk. Dat meten wij aan de hand van het PERMA-model van Seligman, een van de grondleggers van de positieve psychologie. PERMA is een acroniem voor de vijf wetenschappelijke drijfveren van geluk: positive emotions, engagement, relationships, meaning en accomplishment”, licht Naomi toe. Een ander onderdeel van de terugkerende vragenlijst is de mate waarin opvolging is gegeven aan de resultaten van de vorige Geluksbarometer. Na iedere halfjaarlijkse evaluatieronde wordt gemeten of de medewerker het eens is met de inhoud van zijn evaluatie, of hij energie heeft gekregen van het gesprek en of hij vindt dat zijn manager zijn evaluatie goed heeft aangepakt. Omdat dezelfde vragen ieder halfjaar terugkeren leveren ook deze metingen een trendlijn op,

Een ander voorbeeld van de thematische onderwerpen is de mini 360-graden feedback. Hieruit kwamen onder meer 120 reacties over het leiderschap van de managers. Deze zijn allemaal en ongecensureerd met alle medewerkers gedeeld. “Omdat wij voor een open feedbackcultuur staan, stond iedereen direct achter de keuze om alle feedback ook openlijk met iedereen te delen”.

Geluksdag

Het streven naar gelukkige medewerkers krijgt een concrete invulling met de Geluksdag. Iedere medewerker -vast, oproep of stagiair- kan één keer per jaar deze vrije dag opnemen. En daar wordt zeker gebruik van gemaakt. De Geluksdagen worden voor de meest uit-eenlopende redenen (spontaan) opgenomen. Iemand is jarig en wil de volgende dag uitslapen, iemand heeft een sportwedstrijd, wil zijn oma op haar 90e verjaardag verrassen, pakt een dagje strand of koopt een nieuw huisdier. Naomi: “Ik zie de meest fantastische foto’s voorbij komen. Want dat is wel een voorwaarde voor het opnemen van de Geluksdag: je maakt een foto en deelt deze met kantoor. Zodat iedereen kan meegenieten!”

De Daily

Aangekondigd door een heuse tune is iedere dag om 10.10 uur de Daily. Iedereen die op kantoor is, komt dan bij elkaar. Iedere dag heeft een andere ringmaster -Naomi is dit voor de vrijdag- die het thema van die dag coördineert. De focus ligt hierbij op informatiedeling die iedereen aanspreekt of aangaat. “Gestart wordt met een shout-out van nieuws en voorstelrondes van nieuwe medewerkers. Daarna gaan wij over op een inhoudelijk onderwerp. Van management updates tot wereldwijde (IT) trends. Van een rondje langs de velden, waarin wij stil staan bij een team, tot de terugkoppeling van de resultaten van de Geluksbarometer. Standaard eindigen wij de Daily met wat de lunch-special van die dag is: Magda’s special!

Cultuur

Aan georganiseerde gezelligheid bij Guidion geen gebrek. In de Geluksbarometer kwam over de cultuur naar voren dat medewerkers successen, niet alleen Guidion breed, maar ook meer als team willen vieren. Naar aanleiding daarvan is besloten om in 2015 meer teamuitjes mogelijk te maken. “Onze cultuur wordt vormgegeven voor en door onze mensen. Drie ‘crews’ maken veel activiteiten mogelijk, van het Winterfeest tot onze kwartaal management update ‘Pizza Bier & Vragen’. Maar intern wordt individueel of in groepjes van alles in gang gezet.“De bijzondere bedrijfscultuur draagt er toe bij dat mensen het leuk vinden om bij Guidion te werken. Dat straalt positief af op het contact met partners en klanten. Mensen blijven vaak bij Guidion ‘hangen’. Tijdens de vrijdagmiddagborrel aan het einde van de week of na een stage in de vorm van een bijbaan. “Ondanks de sterke groei blijft het een werkomgeving waarin mensen zichzelf kunnen zijn en openstaan om nieuwe collega’s te ontvangen. Dat medewerkers zich zo snel bij ons thuisvoelen is iets wat ik bijna altijd terug hoor, als ik iemand spreek na de eerste maand Guidion”, zegt Naomi.

Het geluk van de CHO

Hoe is het eigenlijk met het geluk van Naomi, als Chief Happiness Officer, zelf gesteld? “Nee, ik loop niet de hele dag met een smile op mijn gezicht. Sterker nog, ik weet nog als de dag van gisteren dat ik tijdens mijn sollicitatie tegen de directie van toen uitsprak: ‘als jullie een soort clini-clown zoeken, dan moet je niet voor mij kiezen!’ Ik heb in mijn rol en in mijn functietitel moeten groeien. Dat was niet altijd makkelijk.” “Eerst heb ik het bedrijf en de mensen moeten leren kennen. Iedereen had een mening over mijn nieuwe rol en ik moest er zelf een visie op vormen. Het vraagt continue aanscherping en focus. In het begin viel alles onder de noemer ‘mensen’ in mijn bakje. Het optuigen van een medewerkercyclus -onze latere Guidion Evolutie- en het opzetten en uitbouwen van recruitment, talentmanagement, evenementen… het was niet altijd werken vanuit een visie op sturing op geluk. Daar heb ik pas sinds een jaar ruimte voor. Pieken en dalen hebben mij gevormd tot de Chief Happiness Officer die ik nu ben. Ik schreeuw zeker niet van de daken dat je gelukkig moet zijn. Geluk kun je pas ervaren als je ook mindere momenten hebt. Het heft in eigen handen nemen en binnen jouw mogelijkheden en grenzen alles eruit halen wat erin zit, thuis en op je werk, dat geeft voldoening. Voldoening maakt gelukkig. En gelukkig maakt succesvol. Iedereen wint.
Bron: klik hier
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s