Er is een enorme behoefte aan positief leiderschap

Wat gaat 2017 het bedrijfsleven brengen? Onderzoeker, schrijver en trainer Ben Tiggelaar signaleert vier belangrijke thema’s: innovatie, ‘race to the bottom’, social responsibility en positief leiderschap. Die laatste 2 herkennen wij helemaal!

Ben Tiggelaar over:

Social responsibility

Prijs is belangrijk, maar we willen tegelijkertijd dat bedrijven hun sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. En dat is gunstig voor Nederland en de ons omringende landen. Mooi voorbeeld: de jaarlijkse CEO-top 100 van Harvard Business Review. Sinds 2015 worden de CEO’s niet langer alleen beoordeeld op hun financiële trackrecord, maar wordt ook gekeken naar corporate social responsibility. De maatschappelijke prestaties tellen tegenwoordig voor twintig procent mee en daarmee is de top-10 in één klap veranderd. Alle Amerikanen zijn eruit verdwenen; Amazon-baas Jeff Bezos zakte zelfs van nummer 1 naar 87.

Europese CEO’s domineren nu de top-10 en dat komt, volgens de samenstellers van de lijst, vooral door de wetgeving in ons werelddeel. Die geeft bedrijven hier een duw in de rug om zich niet alleen in te spannen voor goede financiële resultaten. Ik kan niet overzien wat de regering Trump gaat doen, maar op dit moment wordt de wereld steeds transparanter en worden bedrijven steeds meer aangesproken op de schade die zij de wereld toebrengen.

Positief leiderschap

De trend die ik persoonlijk het meest interessant vind, is de enorme behoefte aan positief leiderschap. Het streven om medewerkers, organisaties én de wereld tot bloei te brengen. Werk is voor veel mensen de belangrijkste manier om een zinvolle invulling te geven aan hun leven. Zeker voor millennials, tussen 1980 en 2000 geboren, bepaalt dit hun motivatie. De vraag is hoe je dit in je bedrijf vormgeeft.

Belangrijk is bijvoorbeeld dat je als manager je mensen echt kent, dat je ze op een positieve manier uitdaagt om te groeien en dat je in staat bent om een gezamenlijke visie te formuleren die het financiële perspectief overstijgt. Volgens mij is het ondernemers eigen om impact te willen hebben en een groeiend aantal spant zich expliciet in voor een positieve bijdrage aan de wereld. Ze geloven in ‘shared value’: dingen doen die goed zijn voor het bedrijf én voor de wereld. Dat is voor steeds meer ondernemers geen luxe of hobby, maar de kern van wat ze doen.

Koesteren

Misschien onverwacht, maar ik geloof dat we het Nederlandse poldermodel moeten koesteren. Werkgever, werknemer en overheid moeten gezamenlijk het speelveld creëren. Het is goed om samen dilemma’s te bespreken en voor balans te zorgen. Welke nieuwe leiders ons land het komend jaar ook krijgt, dat moeten we in ieder geval niet overboord gooien.”

Bron totale artikel: klik hier

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s