Waarom Bynder dolgelukkig is met onbeperkte verlofdagen

Na een jaar proefdraaien met onbeperkt verlof weet Bynder het zeker: werknemers die zelf mogen bepalen hoeveel vrije dagen ze opnemen, misbruiken dat vertrouwen niet. Lees het artikel van Maarten Keswiel op sprout.nl.

Waarom Bynder dolgelukkig is met onbeperkte verlofdagen

Na een jaar proefdraaien met onbeperkt verlof weet Bynder het zeker: werknemers die zelf mogen bepalen hoeveel vrije dagen ze opnemen, misbruiken dat vertrouwen niet.

Het vier jaar oude Bynder levert cloudsoftware waarmee op dit moment 350 bedrijven, waaronder KLM, Puma en Spotify, hun marketingmaterialen beheren. Eerder dit jaar scoorde het bedrijf uit Rotterdam 20 miljoen euro groeigeld.

Dat geld is onder meer nodig om het personeelsbestand uit te bouwen. Het afgelopen jaar ging de teller omhoog van 160 naar 258 medewerkers, waarvan 50 mensen in de Amerikaanse vestiging in Boston.

Een jaar geleden besloot oprichter Chris Hall het aantal vaste vakantiedagen overboord te gooien. Iets dat volgens hem goed past bij een relatief jong bedrijf dat in meerdere tijdzones tegelijk werkt.

Rust

Het experiment is geslaagd, laat hij een jaar later weten. “De belangrijkste reden om onbeperkt verlof in te voeren was dat we wilden dat onze mensen voldoende rust zouden nemen. We wilden een duidelijk signaal afgeven, zodat niemand zich beperkt zou voelen. Daarom zijn we heel blij om te zien dat er afgelopen jaar gemiddeld ook daadwerkelijk meer vrije dagen zijn opgenomen.”

Hall kreeg veel vragen van andere Nederlandse bedrijven, die zich onder meer afvragen of er geen misbruik van de regeling wordt gemaakt. Maar het mooie van de nieuwe regels is volgens Hall juist dat je er geen misbruik van kán maken. “Het is precies onze bedoeling dat mensen meer vrij nemen en daar doen we dan ook zeker niet moeilijk over. In de praktijk zien we nu dat het allemaal zo’n vaart niet loopt, de uitschieters liggen rond een maand. Medewerkers nemen hun verantwoordelijkheid en denken ook in het bedrijfsbelang.”

Lees het hele artikel hier.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s