Gelukkige werknemers maken minder fouten en presteren beter

Fenna van der Meulen was aanwezig op het tweede Happy People Better Business event op 28 maart 2017 in Den Haag en schreef voor de VVAO onderstaand verslag.

Gelukkige werknemers maken minder fouten en presteren beter

Een verslag van het Happy People Better Business Event op 28 maart 2017 door Fenna van der Meulen.

Werknemers die goed in hun vel zitten, presteren beter. Het Happy People Better Business Event liet een kleine 300 (HR-)managers, coaches en zzp’ers kennismaken met de vele initiatieven die in de laatste jaren op dit gebied in binnen- en buitenland zijn ontplooid. Hoe ‘zachte’ waarden tot ‘harde’ rendementsvolle cijfers leiden. Ik was onder de indruk.

Universele vragen

Happy is hot. Happy Werken is het nieuwe Nieuwe Werken. Bedrijven die sturen op geluk van hun medewerkers hebben gemiddeld twintig procent meer output dan Leotraditionele bedrijven die alleen sturen op omzet. Onderzoek toont ook aan dat binnen deze innovatieve bedrijven minder fouten worden gemaakt, er minder klachten zijn en minder ‘job hopping’ plaatsvindt. Dat stelt Leo Bormans, filosoof, taalwetenschapper en auteur van World Book of Happiness. Hij was wat mij betreft de top-gastspreker op het congres.

Bormans stelt de volgende, universele vragen centraal die bepalen of je gelukkig bent op je werk:

  1. Mag ik hier zijn wie ik ben?
  2. Mag ik hier worden wie ik wil worden?
  3. Mag ik samenwerken (i.p.v. de competitie aangaan)?

Een volmondig ‘ja’ doet recht aan de talenten van de werknemer en leidt tot meer slagkracht en rendement van de organisatie.


Bormans: “High hope people zijn succesvoller dan low hope people”


Veilig, gezien, gesteund

Kenmerkend voor de bedrijven die ik volg tijdens het congres is het gebrek aan hiërarchie, de intensieve samenwerking in kleine teams en de grote mate van verantwoordelijkheid van iedere medewerker. Soms wordt zelfs de salariëring door collega’s onderling vastgesteld of kunnen ‘gewone’ medewerkers het bedrijf afscheid laten nemen van een klant, als zij zich niet respectvol of correct behandeld voelen door deze klant.

Cruciaal is hoe de medewerkers in hun vel zitten. Alleen bedrijven waarin medewerkers zich veilig, gezien en gesteund voelen door collega’s (en dus ook door het management) bereiken die grotere output. Door dit principe te volgen slaagde hotelmanager Monica Hilm erin het Park Hotel in Praag in drie jaar tijd van verlieslijdend tot succesvol te maken. Ze deed dat vooral door vertrouwen te geven aan haar medewerkers, leerde hen aangeleerde en vaak onethische handelwijze – liegen om klanten naar de mond te praten – af, en liet ieder in zijn of haar waarde, ook al kon zij niet van iedereen alles evenzeer waarderen. Het werkplezier dat daardoor ontstond was voelbaar voor de klanten en daarmee voor de omzet.

Valkuilen 

Er zijn ook valkuilen, zo merk ik op bij het beluisteren van de verschillende presentaties. Een veelgehoorde valkuil is schaalgrootte. Hoe groter het bedrijf wordt, hoe moeilijker Markhet is om de onderlinge contacten ‘klein’ te houden. Of zoals Mark Vletter, voorman van telecomaanbieder Voys het zegt: “We konden niet meer aan de keukentafel onze zaken bespreken”. De oplossing zocht hij in het opsplitsen van de bedrijfsvoering in kleine zelfstandig sturende cellen. Bij Voys zijn de cellen genoemd naar de hoofdfuncties van het bedrijf: Spraakmakers, Rekenkamer, Advies, Klantengeluk. Medewerkers nemen deel aan die cellen die aansluiten bij hun interesse en talent. Niet zonder succes, het bedrijf groeide in de afgelopen jaren met 2.300%.

Groei door tevredenheid 

Dat geldt ook voor Incentro, aanbieder van ICT-oplossingen. Het bedrijf groeide in de afgelopen vier jaar tegen de klippen op, van vijf naar driehonderd medewerkers of Incentronauten, zoals ze zichzelf liever noemen. Ze groeien harder dan vergelijkbare bedrijven, terwijl ze niet primair streven naar geld en groei. Het komt naar ze toe, vertellen Mathijs Kreugel en Stef Lagomatis. Ze willen een goed product leveren terwijl medewerkers het op hun werk naar hun zin hebben onder het motto: ‘Tevreden medewerkers zorgen voor tevreden klanten’.


Kreugel: “We gaan niet voor de consensus. Wie het weet mag het doen”


Dat wordt gevoeld en gewaardeerd door de klanten, die daardoor graag zaken met ze doen. En schaarste van medewerkers kennen ze niet. Mensen willen graag werken bij Incentro; in maart 2017 werd het jonge bedrijf voor de tweede keer uitgeroepen tot nummer 1 bij Great Place to Work in de categorie Middelgrote Bedrijven. Die verdienste trekt nieuwe jonge aanwas.

Gelukzoekers?

Een cynicus zou kunnen zeggen dat deze gelukszoekers allemaal naïevelingen zijn. Die indruk heb ik niet. De mannen en vrouwen die op het congres spreken zijn vaak met vallen en opstaan tot die keuze gekomen in het besef dat ze dingen anders willen doen dan de traditionele wijze van bedrijfsvoering; op een happy manier met meer respect en vertrouwen voor alle betrokkenen. Dat is hun manier om bij te dragen aan een betere wereld. Die authenticiteit wordt herkend en leidt in veel gevallen dus ook tot betere resultaten.

Bron

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s