Geluk is een sterke boodschap

CommunicatieMagazine, april 2017.Gelukkig werken maakt organisaties duurzaam succesvol, zegt werkgelukdeskundige Krista de Wolff. En dat gaat verder dan een pingpongtafel en goede koffie.
Nog steeds zijn er mensen die zeggen ‘Gelukkig zijn dat doe je in je vrije tijd’ of ‘Er moet toch ook gewerkt worden?’ Gelukkig zijn er veel onderzoeken die aantonen dat organisaties met gelukkige medewerkers ook betere resultaten behalen. Ze maken meer winst en het verzuim is er lager. De cijfers en resultaten zorgen ervoor dat het on
­
derwerp werkgeluk niet langer als zweverig of soft wordt afgedaan. Steeds meer organisaties zien het belang ervan in.

Prettige werkplek

Dat is maar goed ook, want naast het feit dat gelukkige mensen creatiever en productiever zijn, zijn het ook prettige collega’s en betere leidinggevenden. Gelukkig werken heeft echter weinig te maken met de pingpongtafel op de werkvloer of met goede koffie. Hoewel een goed koffieapparaat wel laat zien dat er waarde aan wordt gehecht dat mensen lekkere koffie kunnen drinken. Als blijk van waardering voor het werk dat ze doen, maar het zijn externe factoren. Als je vraagt naar werkgeluk heeft bijna iedereen in eerste instantie de neiging om omstandigheden buiten zichzelf te benoemen. Daar zit ’m de crux, want het gaat juist om het gevóél dat iemand heeft tijdens zijn werk en in hoeverre hij hier zelf invloed op heeft. Gelukkig zijn in het werk is een eigen verantwoordelijkheid. Een organisatie kan medewerkers hier wel bij helpen, door het faciliteren van workshops, trainingen of (team)coaching gericht op werkgeluk. Zodat medewerkers zelf in actie kunnen komen.

De eigen ‘Why

Het is daarbij allereerst van belang dat iemand zichzelf goed kent en weet hoe zijn persoonlijkheid hem helpt, maar ook waar die zijn werkgeluk mogelijk belemmert. Iedereen heeft een eigen ‘why’ en iemand die deze van zichzelf kent,kan zijn werk daar zoveel mogelijk op inrichten. Dan kan iemand floreren.Voor de communicatieadviseur zelf is het uiteraard ook belangrijk om zichzelf te kennen. Hoe zie je jezelf, hoe sta je in je werk? Veel mensen in de organisatie hebben wel een beeld bij communicatie, maar dit beeld komt vaak maar gedeeltelijk overeen met hoe de communicatie­adviseur zichzelf ziet. Gevolg: discussie en miscommunicaties. Om dit voorkomen zul je je eigen visie moeten kennen en kunnen delen. Aandacht voor geluk van medewerkers maakt communicatie oprecht en eenvoudig. Organisaties die van het geluk van medewerkers prioriteit maken, hebben daarmee een duidelijke missie en visie. Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten en die twee samen zijn ambassadeurs voor de organisatie. Je bent als organisatie minder kwetsbaar voor imago­ en reutatieschade, omdat je intentie helder is en je daardoor oprecht communiceert.

Positief virus

Denk bijvoorbeeld aan arbeidsmarktcommunicatie. In de strijd om toptalent kun je als organisatie een enorme voorsprong maken op je concurrente. Een organisatie wordt een aantrekkelijke werkgever als potentiële nieuwe collega’s zien dat het geluk van medewerkers prioriteit heeft. Gelukkig werken is een positief virus dat zich
verspreidt zodra iemand in de organisatie de eerste stap zet. Het initiatief kan bij communicatieadviseurs vandaan komen. Zij kunnen de regie nemen, zodat het iets van de hele organisatie wordt.
We zijn in het werk geneigd om vooral te praten over wat er beter kan. Het is voor mensen echter veel motiverender wanneer er over behaalde successen wordt gesproken. Communicatieadviseurs kunnen hun collega’s, managers en directie ervan bewust maken dat zij altijd communiceren, ook als ze níet met communicatie bezig zijn. Er zijn diverse eenvoudige interventies te bedenken die mensen kunnen toepassen om een positieve cultuur te creëren. Zodat medewerkers gelukkiger worden en succesvoller
gaan werken.

Meetbaar

Goed om te weten voor als je ermee aan de slag wilt: geluk is meetbaar! Er zijn vragenlijsten die je verschillende keren per jaar kunt afnemen. Zo kun je meten of de geluks-­ en positiviteit­interventies werken en of het werkgeluk in de organisatie groeit.
Bedenk dat werkgeluk echt iets anders is dan werknemerstevredenheid. Dit laatste vraagt iemand naar zijn oordeel over arbeidsomstandigheden. Terwijl in werkgelukonderzoek wordt gevraagd of iemand bijvoorbeeld plezier, voldoening en zingeving ervaart. Het leuke aan geluk is dat het zich vermenigvuldigt wanneer je het deelt; er ontstaat een rimpeleffect. Wanneer je in je organisatie aan de slag wilt met gelukkig werken, kun je het beste klein beginnen. Je hoeft het niet meteen groot aan te pakken of top­down te implementeren, juist niet. Start bijvoorbeeld met een ‘pilot’, de rest volgt later.
Krista de Wolff heeft jarenlang als interim-communicatieadviseur bij grote commerciële en publieke organisaties gewerkt. Sinds begin 2016 is zij gespecialiseerd als werkgelukdeskundige.
Bron: klik hier
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s