Leidinggeven is aandacht geven

Medewerkers voelen het feilloos aan of ze een van de ‘things to do’ zijn van de manager of dat er echte aandacht is voor wie zij zijn. Aandacht voor hun talent en hun specifieke bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen. Wanneer zit iemand in zijn kracht? Echt leidinggeven gaat om aandacht geven aan je mensen. In een artikel van Pieter Rop dat op HRzone.nl staat lees je er meer over.

Medewerkers voelen het feilloos aan of ze een van de Things to dozijn van de manager of dat er echte aandacht is voor wie zij zijn. Aandacht voor hun talent en hun specifieke bijdrage aan de bedrijfsdoelstellingen. Aandacht gaat verder dan het functioneringsformulier doorlopen en de standaardvragen aflopen. Wanneer zit iemand in zijn kracht? Hoe kan het dat een medewerker in privé-tijd bestuurslid is van diverse verenigingen en op het werk de kantjes er van af lijkt te lopen? Echt leidinggeven gaat om aandacht geven aan je mensen.

 

Tijd maken

Ik geef veel managementtrainingen en regelmatig blijkt dat veel managers opgeslokt worden door hun agenda. Als ik vraag hoeveel uur per week leidinggevenden op de werkvloer zijn om met hun mensen te spreken dan wordt het pijnlijk stil. Terwijl elke deelnemer het met mij eens is dat de sleutel tot bedrijfssucces bij de coaching en sturing van de medewerkers ligt. In de ratrace van het leven wordt de prioriteit daar meestal niet gelegd. Veel deelnemers vergaderen 90% van hun werkweek.

PieterRopI

Ken u zelve

Het orakel van Delphi zei het al: ken u zelf. Zonder aandacht voor jezelf geen aandacht voor de ander. Als je niet bij jezelf kunt zijn, kun je niet bij de ander zijn. Hoe veel tijd geef je als leidinggevende aandacht aan jezelf? Hoe veel tijd besteed je dagelijks aan reflectie? Vaak is even stilstaan de basis voor vooruitgang. Oud topman Karel Noordzij heeft als motto: “One meditation and one prayer a day keeps the doctor away”. Hij heeft in zijn werkzame leven als manager echt ervaren dat ruimte maken voor reflectie leidt tot meer rust voor zichzelf en meer aandacht voor zijn mensen.

Als je mediteert, dan ervaar je hoeveel gedachten er als een storm door je hoofd gaan. De Westerse mens is een soort koppoter. Een groot hoofd op twee benen, zoals kleuters mensen tekenen.

Door hele dagen te vergaderen zit je met name in je hoofd. In je hoofd ben je meestal weg van jezelf. Het denken is vaak verbonden met controle willen houden, met het ego dat wil zeggen het eigenbelang. Met je hart sta je in contact met je eigen kwetsbaarheid, met je gevoelens, met zachtheid.

Het zal dan niet verbazen dat je met hoofd eerder oordeelt over anderen terwijl je vanuit je hart met mededogen naar ander kunt kijken. Als je met een medewerker spreekt dan zal hij direct merken of je vanuit je hoofd of je hart met hem spreekt. Voelt hij zich geaccepteerd door jou? Is er echte interesse, nieuwsgierigheid, empathie? Of voelt hij alleen jouw druk op targets, presteren en oordelen?

Reflectie-oefening

Neem elke dag 15 minuten de tijd en beantwoord de volgende vragen:

  1. Wat was het hoogtepunt van de dag?
  2. Wat was het dieptepunt van de dag?
  3. Wat was het energiekste moment van de dag?
  4. Wat was de worsteling van de dag?
  5. Ga voor elke medewerker die je aanstuurt na hoe hij jou vandaag ervaren heeft
  6. Wat wil je aan je eigen gedrag doen zodat jouw medewerkers effectiever en met meer plezier werken?

 

 

Lees het hele artikel hier.