Tim Dorsett is event- en communicatiemanager bij Innocent. De Britse fabrikant van smoothies en sapjes heeft als doel om zijn medewerkers te helpen ‘beter te werken en blijer naar huis te gaan’.
De drie oprichters van Innocent waren net afgestudeerd aan de universiteit van Cambridge toen ze het bedrijf opstartten. Ze hadden een duidelijk doel voor ogen: natuurlijke, lekkere drankjes maken die mensen helpen om goed en lang te leven. ‘Iedereen bij Innocent weet wat onze purpose is, uiteindelijk hebben we allemaal datzelfde doel en zijn we onderdeel van hetzelfde team.’
Een van de ‘regels’ van het bedrijf is ‘spreek met je eigen stem’. Dorsett noemt filmmaker Wes Anderson als voorbeeld: hij gebruikt zijn stem in alles wat hij maakt, wat voor soort film het ook is. ‘Wij hebben ook onze eigen tone of voice. Zo vallen we op tussen alle andere producten.’ Maar het gaat verder dan dat: ook medewerkers kunnen helemaal zichzelf zijn op het werk, ze hoeven geen ‘werkstem’ op te zetten.
Communiceren met klanten gebeurt eveneens op die eerlijke, natuurlijke en betrokken toon. Zo kreeg het bedrijf al jarenlang het verzoek van meerdere consumenten of ze niet een smoothie zonder banaan konden maken. Hun gegevens werden bewaard en toen de banaanloze smoothie er eindelijk was, kregen alle ‘klagers’ een doos opgestuurd.
Breicampagne
De maatschappelijke betrokkenheid van Innocent blijkt uit het feit dat ze 10 procent van hun winst naar goede doelen gaat. Tijdens de jaarlijkse ‘goedgemutste breicampagne’, waarbij iedereen kleine mutsjes kan breien voor op een flesje, gaat dat geld naar het Nationaal Ouderenfonds. ‘Op een dag kwamen Ali en Marion bij ons op kantoor met een enorme berg mutsjes. Ze hadden twee uur in de auto gezeten van Portsmouth naar Londen. Ze hebben al onze collega’s ontmoet, we hebben ze geïnterviewd en voorgesteld aan onze klanten via sociale media. We hebben ze onthaald als helden.’
Wat maakt Innocent nou zo’n leuk bedrijf om te werken? Dorsett noemt allereerst het kantoor: een open, lichte ruimte met een tussenvloer, waar iedereen door elkaar zit. ‘Teams zitten niet bij elkaar om te voorkomen dat je de hele dag alleen maar over je eigen onderwerp praat. Wij willen dat collega’s weten wat er verder nog allemaal gebeurt in het bedrijf.’ Maar, benadrukt Dorsett: ‘Wij zijn geen Google of Facebook. We hebben geen sleep pods, zwembad of gratis eten. Het blijft werk. Je hoeft bij ons niet tot laat te blijven, maar de tijd die je hier bent, moet wel zo comfortabel mogelijk zijn.’
Handgeschreven brief
Iedere werknemer bij Innocent komt in contact met klanten, bij welke afdeling je ook werkt. Het telefoonnummer van de klantenservice dat op de verpakking staat, leidt namelijk naar een telefoon die middenin het kantoor staat, waar iedereen hem kan oppakken. ‘Elke klager krijgt een handgeschreven brief van ons. Want als wij een fout maken, moeten we moeite doen om te laten zien dat het ons spijt. Oók als het de schuld is van een winkel waar bijvoorbeeld de koeling het niet deed. Want wij vertrouwden erop dat die winkel ons drankje goed zou verkopen.’
Een andere reden dat Innocent een fijne werkgever is, is dat het bedrijf wil dat iedere werknemer trots is om er te werken. Het feit dat het bedrijf goede doelen steunt, draagt daar aan bij. Elke werknemer krijgt één dag per jaar vrij om vrijwilligerswerk te doen. ‘We zijn een Certified B Corporation, wat betekent dat we onze business gebruiken om iets goed te doen.’ Toen een kindersmoothie een nieuwe verpakking kreeg, ontving Innocent brieven over autistische kinderen die hun drankje niet meer herkenden en niet wilden drinken. Speciaal voor die klanten maakte het bedrijf een boekje met als titel ‘The smoothie’s new clothes’. ‘Zo namen we ze mee in het verhaal dat hun smoothie een nieuw uiterlijk kreeg. Niet voor iedereen werkte het, maar we kregen een paar mooie bedankbrieven en -foto’s terug.’
Klein blijven
De leuke feestjes en jaarlijkse reizen van het bedrijf zijn natuurlijk erg geliefd bij het personeel. Maar Dorsett vindt één ding nog belangrijker: de aandacht voor mensen. ‘Bij ons kun je jezelf zijn. Zo hebben we een fotomuur met allemaal babyfoto’s van alle collega’s. Ook nieuwe collega’s vragen we om een babyfoto mee te nemen. We nemen mensen aan op basis van hun potentieel en we laten ze merken dat we het volste vertrouwen in ze hebben. Hoe sterk we ook groeien als bedrijf, uiteindelijk willen we ‘klein’ blijven door middel van onze cultuur en onze waarden. Alleen zo blijven we een fijne plek om te werken.’