Dit artikel is geschreven door Gea Peper van het HappinessBureau.
Ik zal eerlijk zijn: toen binnen een paar dagen al onze trainingen, workshops, opleidingen én ons jaarlijkse event Happy People Better Business werden afgezegd of uitgesteld, was ik verre van gelukkig. Het coronavirus haalt ieders leven en werk overhoop, ook dat van mij en mijn collega’s van het HappinessBureau. Van allerlei kanten kreeg ik de vraag of mensen in deze tijden nog wel zitten te wachten op ons ‘product’ werkgeluk. Daarover kan ik niet duidelijk genoeg zijn: een crisissituatie is geen reden om je activiteiten en ambities op het gebied van werkgeluk in de ijskast te zetten, alsof het een luxeproduct is. Nee, júist in onzekere en spannende periodes is het van belang om goed te letten op je eigen welzijn en dat van je medewerkers. Laten we daarom eens kijken naar hoe werkgeluk in tijden van corona eruit kan zien én wat jij kunt doen om juist nu het welzijn van je medewerkers te bevorderen.
De drie pijlers van werkgeluk
Werkgeluk bestaat volgens ons P3F-model uit drie elementen: Purpose, Flow en Fun & Friendship. Het eerste, purpose ofwel zingeving, gaat over de vraag of je zinvol werk hebt waarmee je een positieve bijdrage kunt leveren. Werkgeluk neemt toe door je bewust te zijn van de betekenis van je werk. Flow ofwel voldoening bestaat uit vooruitgang boeken en je talenten gebruiken en ontwikkelen. Afwisseling, verantwoordelijkheid en gewaardeerd voelen zijn hierbij van belang. Het derde element is plezier & verbinding: het onderhouden van goede werkrelaties en het delen van positieve momenten maakt veel mensen gelukkiger op het werk. Het P3F-model.
Zingeving
Wie nu werkt in een zogeheten vitaal beroep zal de vraag “Doet mijn werk ertoe?” met een overtuigd ‘ja’ beantwoorden. Zo hoor ik van zorgmedewerkers dat ze nu des te meer beseffen dat ze écht een verschil kunnen maken. Maar ook in andere sectoren kun je wel degelijk een positieve bijdrage leveren in deze crisistijd. Een paar voorbeelden:
- Vastgoedeigenaren schorten de huur van hun panden tijdelijk op om winkeliers en andere ondernemers te steunen.
- Sportinstructeurs delen hun workouts op sociale media en orkestleden geven gratis optredens bij verzorgingshuizen of vanaf hun eigen balkons.
- Providers verdubbelen hun data of maken betaalde tv-zenders gratis toegankelijk.
- Bloemenveilingen bezorgen bloemen die anders zouden worden weggegooid bij zorginstellingen in hun regio.
Wil jij met jouw bedrijf ook iets doen om anderen te steunen? Brainstorm daar eens over met een groepje medewerkers uit verschillende geledingen. Ik hoor van diverse kanten dat bijna iedereen het fijn vinden om samen voor één doel te gaan en dat ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Daarmee kunnen ze samen echt van betekenis zijn. Tip: zorg ervoor dat bij je acties je kernwaarden leidend zijn.
Voldoening
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers vooruitgang boeken en hun vaardigheden optimaal kunnen gebruiken en ontwikkelen? Bijna elk bedrijf merkt wel íets van de coronacrisis. In veel gevallen wordt het werk thuis gedaan. Dat vergt een andere mindset en vaak ook nieuwe vaardigheden. We moeten met behulp van allerlei software op afstand samenwerken, vergaderen en resultaten boeken. Was je hier met je bedrijf nog niet op ingericht, dan is dit een mogelijkheid om deze stappen versneld te zetten. Grote kans dat dit op de lange termijn gunstig uitpakt voor de processen, inventiviteit én flexibiliteit van jouw organisatie.
Belangrijk hierbij is een goede begeleiding van medewerkers. Niet iedereen zal zich het werken op afstand even snel eigen maken. Zorg dat medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Neem hun vragen en problemen serieus. En houd er rekening mee dat niet iedereen dezelfde resultaten kan boeken als voorheen – omdat er kinderen thuis zijn, omdat er voor een zieke gezorgd moet worden of omdat mensen angstig of onrustig zijn door de situatie. Vraag hoe je ze kunt helpen en wees empathisch.
Een voordeel van deze situatie is dat sommige mensen ineens ontdekken waar ze goed in zijn of wat ze leuk vinden. Zo hoorde ik iemand zeggen: “Het is ook echt wel heel erg leuk hoor. Niet dat de patiënten zo ziek zijn of dat we vrezen dat de zorg het niet aankan. Maar zo’n stresstest, creatief zijn, nieuwe teams opzetten in een paar uurtjes: dat is gewoon gaaf.” En een manager vertelde me dit: “Hoewel ik geen tijd heb om na te denken over werkgeluk, vóel ik het wel en heb ik geleerd dat ik onwijs gelukkig word van crisismanagement.” Hoe mooi is dat?
Juist in onzekere en spannende periodes is het van belang om goed te letten op je eigen welzijn en dat van je medewerkers.
Gea Peper, oprichter van het HappinessBureau
Plezier & Verbinding
Verpleegkundige Linda werkt op een corona-afdeling in het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop en vertelt daarover: “Wat ik heel erg mooi vind om te zien is de saamhorigheid onder collega’s. We staan er niet alleen voor. We hebben een heel team om ons heen. Er komt ook nog weleens een grapje, er komt ook weleens een lach. Iedereen helpt elkaar en we gaan er gewoon voor.”
Haar uitspraak laat zien dat de pijler plezier & verbinding in de huidige tijden misschien wel het belangrijkst is. Hoe houd je een positieve sfeer in deze situatie van onzekerheid en extra stress? Hoe kun je mooie momenten delen als iedereen thuis achter zijn laptop zit? Hoe zorg je dat iedereen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt? En kun je met jouw organisatie bijdragen aan het plezier en de verbinding in de samenleving als geheel?
Thuiswerken kan stressvol zijn; doordat een medewerker veel ballen tegelijk in de lucht moet houden of omdat een persoon zich eenzaam voelt. Bel regelmatig (niet mailen of appen, maar bellen!) met je teamleden om te vragen hoe het gaat. Vaak lucht het op als ze alleen al hun verhaal kwijt kunnen. Er zijn ook werkgevers die hun personeel een persoonlijk handgeschreven kaartje, bos bloemen of tegoedbon sturen als blijk van waardering.
Daarnaast is het leuk om samen te brainstormen over wat jullie als organisatie of team voor anderen kunnen doen. Misschien kunnen jullie bepaalde diensten of expertise tijdelijk gratis ter beschikking stellen. In plaats van met collega’s een lunchwandeling te maken, kun je dat ook doen met een buurtgenoot. Of is er een goed doel waar je je samen voor kunt inzetten?
Eerste Hulp Bij Werkgeluk
In tijden van corona doet werkgeluk er wel degelijk toe. En daarom doen wij als HappinessBureau ook een duit in het zakje. Wij hebben een tijdelijke gratis hulplijn ingericht voor werkgevers die advies willen over hoe ze hun medewerkers kunnen steunen in deze periode. De ‘Eerste Hulp Bij Werkgeluk’-hotline is te bereiken via ons mailadres: info@happinessbureau.nl. Wij denken graag met je mee!