5 redenen waarom de organisatiecultuur van Tony’s Chocolonely werkt

Korte versie van een artikel van Raymond van Doorn en Michiel Hopman in MT maart 2016

5 redenen waarom de organisatiecultuur van Tony’s Chocolonely werkt.

Gezonder worden door bij een chocolademaker te werken, het bestaat. En dan mag je ook nog zelf je doelstellingen bepalen.

Tony’s Chocolonely, bekend om haar vernieuwende chocoladesmaken en felgekleurde wikkels, streeft naar een wereld met slaafvrije chocolade. Ze willen consumenten bewust maken en concurrenten het goede voorbeeld geven. Een idealistische visie met als fundering een hecht en amicaal team en veel ‘fun’. Want zonder plezier ook geen presteren. De cultuur van Tony’s samengevat? Hard werken, idealisme, discoballen, schommelstoelen en ‘fun along the way’.

1. Het zit wel goed met de ‘waarom’-vraag

Tony’s Chocolonely is opgericht om misstanden in de cacaosector, zoals slavernij en kinderarbeid, tegen te gaan. Vanwege dit idealistische en inspirerende streven, dat wereldwijd succesvol is, ontving CEO Henk-Jan Beltman in 2015 nog de EY Emerging Entrepreneur Of The Year.

2. Een chocolademaker die zijn medewerkers gezonder maakt? Het kán.

Bij Tony’s heerst het geloof dat de kracht van het bedrijf in de mensen zit. De werkdruk is weliswaar hoog, maar er is ruimte om in ‘een amicale en luchtige sfeer stoom af te blazen’. Dit betekent naar je werk komen in je comfortabele weekend-outfit, samen de Dam tot Dam loop rennen, filmavondjes en vooral zijn wie je bent. Elke nieuwe medewerker een paar hardloopschoenen mee naar huis, kan elk jaar €100 aan sportkleding declareren en wordt aan het eind van het jaar op de weegschaal gezet om te kijken of je de “BMI-bonus” hebt gehaald. Deze bonus wordt, net als de niet-roken-bonus, eenmaal per jaar uitgereikt aan werknemers met een structureel gezond gewicht.

3. Medewerkers houden je een spiegel voor: de schommelstoeltest

Bij de organisatie uit Amsterdam wordt er ook gebruik gemaakt van de zogenaamde ‘schommelstoeltest’. Ceo Henk-Jan Beltman legt uit: ‘Als je later oud bent en in je schommelstoel terug denkt aan je leven, maakt het je niet uit hoeveel geld je hebt verdiend of hoeveel je bent gegroeid. Je kijkt naar de mensen met wie je hebt gewerkt en hoe je band met die mensen was’, zegt Henk-Jan.

4. Medewerkers zitten nooit lang op dezelfde plek. Letterlijk dan.

Omdat de kracht van Tony’s binnen de teams ligt, is het belangrijk dat medewerker begrip hebben voor elkaar. Om elkaar beter te begrijpen, zitten alle medewerker ongeacht functie door elkaar op kantoor. Om na een half jaar weer door te schuiven naar een andere plek. Ook staat in elk functieprofiel dat je in staat moet zijn koffie of thee te halen voor je medewerkers. Oftewel, dat je elkaar steunt en bijspringt waar nodig.  Juist omdat het grote doel zo ver weg ligt, wordt te vaak vergeten kleine doelen en dingen te vieren.

5. Medewerkers zijn vrij om hun doelen te halen (echt waar!)

Hoe medewerkers hun doelen halen, daar zijn ze vrij in. Zaak is dat alle doelen van het op een a4-tje samengevatte business plan behaald moeten worden. Juist deze kracht en discipline maakt dat je leidt en niet geleid wordt. Aan reactief gedrag heeft men dan ook een hekel binnen Tony’s. Per kwartaal stellen medewerkers met hun leidinggevende 3 doelen vast die uiteindelijk bijdragen aan het grotere businessplan en de dagelijkse week van een medewerker invullen.

Lees hier het gehele artikel.