Artikel van Wessel Simons op MT.nl, juni 2016
De 4 voordelen van empathisch leiderschap
‘Corporate empathie’, het is een nieuw buzzword in het Amerikaanse bedrijfsleven als het aankomt op managementontwikkeling, zo staat in de Wall Street Journal te lezen. Bedrijven als als Cisco, Ford en Aston Martin laten management en personeel een workshop ‘empathie’ volgen. Een op de vijf grote Amerikaanse bedrijven ziet empathie zelfs als onderdeel van managementontwikkeling. En volgens experts neemt het belang ervan alleen maar toe. De reden: meer empathie heeft alleen maar voordelen.
1. Betere leiders
Empathie creëert betere leiders, zo is de gedachte. Leiders die kunnen luisteren, een sterk inlevingsvermogen hebben en bruggenbouwers zijn, zo tonen onderzoeken van o.a. Development Dimensions International en Center for Creative Leadership aan.
2. Meer talent
De moderne medewerker eist empathisch handelen, aldus Adam Waytz, onderzoeker en universitair hoofddocent aan de Northwestern University’s Kellogg School of Management. Medewerkers, ook juist de jongere generatie ‘high potentials’, zoeken een leidinggevende die kan verbinden. Iemand die informeert hoe het met iemand gaat door ernaar te vragen en het ook echt meent.
3. Meer omzet
Empathisch leiderschap is ook in euro’s uit te drukken. Onderzoekers hebben de prestaties van bedrijven uit de Global Empathy Index 2015 geanalyseerd. Wat blijkt: de top 10 genereert 50 procent meer netto-inkomsten dan de onderste tien bedrijven uit de lijst.
4. Betere producten
Empathie kan dieper toegepast worden in de bedrijfs – en productstrategie. Zo heeft de Britse autobouwer Aston Martin een adviesraad opgetuigd met alleen maar vrouwen. Hun invloed gaat zo ver dat deze adviesraad haar veto kan uitspreken over technische besluiten en haar stem heeft invloed op marketingkeuzes.
Lees het gehele artikel hier.