In deze tijden van personeelsschaarste zoeken werkgevers naar creatieve manieren om nieuw talent te zoeken en aan zich te binden. Een opvallende strategie is het werven van oud-werknemers. Hoe zorg je dat zij zich vrij voelen om weer bij jouw organisatie te solliciteren?
Als een medewerker de organisatie verlaat, is dat niet het einde van je relatie met die persoon. Diegene kan een potentiële nieuwe klant of samenwerkingspartner zijn. Een oud-werknemer kan zelfs weer een nieuwe collega worden. Ga maar na: oud-werknemers kennen de organisatie én hebben tegelijkertijd een frisse blik vanwege hun ervaring elders. Om open te staan voor het fenomeen ‘boemerangmedewerker’ en de mogelijke terugkeer van voormalig personeel niet aan het toeval over te laten, is het belangrijk om beleid en een strategie te ontwikkelen om de relatie met alumni warm te houden.
Een vertrek is geen verraad
Realiseer je allereerst dat het vertrek van een medewerker niet automatisch betekent dat die de organisatie heeft afgewezen, verraden of voorgoed de rug heeft toegekeerd. Mensen vertrekken om allerlei redenen en het switchen van baan hoort er – zeker in deze tijd – gewoon bij. Dat is heel normaal en zelfs te verwachten. No hard feelings. Blijf geïnteresseerd in wat oud-werknemers doen en praat op een positieve manier over hen. Zo laat je aan huidige medewerkers weten dat de organisatie ontspannen omgaat met baanwisselingen.
Het is overigens wel goed om te weten waaróm mensen vertrekken. Als ze uit onvrede of zelfs frustratie ontslag nemen – bijvoorbeeld omdat zich ondergewaardeerd of niet gehoord voelen of omdat ze ontevreden zijn over het leiderschap of de organisatiecultuur – is dat geen goed teken. Maar krijgen ze bij een andere werkgever een interessante carrièrekans of de mogelijkheid om een opleiding te doen, dan wil dat niet zeggen dat ze niet ooit terug zouden willen keren. Gaat het over salaris, ontwikkelmogelijkheden of andere secundaire arbeidsvoorwaarden, dan valt er wellicht te praten. Wil je een specifieke medewerker terugvragen? Zorg dat je iets te bieden hebt dat past bij de waarden en ambities van die persoon.
Investeer in de employee experience
Wil je dat oud-medewerkers warme herinneringen koesteren aan hun tijd bij jouw organisatie, investeer dan in de employee journey en zorg voor een uitstekende employee experience. Daar vallen alle ervaringen onder die medewerkers hebben in contact met de organisatie. Want als medewerkers vertrekken, wil dat misschien zeggen dat er een andere, aantrekkelijker baan in het verschiet ligt. Maar als hun employee experience goed was, is de volgende baan die past bij hun carrièrepad misschien wel weer bij jouw organisatie.
Zorg dat ook het vertrek van medewerkers een positieve ervaring wordt. Dat doe je door ondersteunend te zijn en je waardering uit te spreken voor die persoon. Sommige organisaties hebben een interne loopbaancoach die kan meedenken over een volgende carrièrestap buiten de organisatie. Wellicht kun je diegene in contact brengen met relevante oud-medewerkers. En maak expliciet dat de deur altijd open staat voor de vertrekkende medewerker, bijvoorbeeld als de nieuwe baan toch niet is wat diegene ervan had verwacht, of later, als de persoon weer toe is aan een nieuwe uitdaging.
Behoud een warme band met alumni
Dit is voor veel organisaties nog een onbenutte manier om hun merk te promoten en vacatures te vervullen. Door een alumninetwerk of zelfs een alumniprogramma te creëren, blijf je betrokken bij oud-medewerkers en blijven zij betrokken bij je organisatie. Begin bijvoorbeeld met een LinkedIn-pagina of een nieuwsbrief. Je kunt alumni ook uitnodigen voor evenementen, borrels of symposia, of ze als spreker vragen. Om contact te houden met oud-medewerkers moet je hen toestemming vragen om hun gegevens in een alumni-bestand te bewaren. Zo kun je hen op de hoogte houden en met hen communiceren. Door ook vacatures met hen te delen, kunnen zij niet alleen zelf een potentiële nieuwe collega zijn, maar kunnen ze ook personen uit hun netwerk aandragen voor openstaande functies.
Het vertrek van een collega hoeft dus niet het einde te betekenen van de relatie tussen de organisatie en die persoon. Integendeel. Alumni kunnen goede ambassadeurs en potentiële medewerkers zijn. Door op een bewuste manier om te gaan met huidige en voormalige collega’s, houd je de deur open voor medewerkers om als een boemerang bij je terug te keren, tot tevredenheid van alle partijen.
Dit artikel is geschreven door Gea Peper voor PWnet.nl. Gea is werkgeluk expert, keynote speaker en oprichter van het HappinessBureau, dat als doel heeft werkgeluk in organisaties (verder) te vergroten. Ze is hoofddocent van de opleiding Werkgelukdeskundige aan diverse hogescholen en co-auteur van de bestseller ‘Employee Experience – Happy People Better Business’.