Artikel van Julia de Graaf op dichtbij.nl, juni 2016. Bedrijven waar veel vertrouwen heerst presteerden beter dan de rest van de markt.
Vertrouwensband is grootste succesfactor bedrijfsleven
Een vertrouwensband tussen collega’s is de grootste succesfactor in het bedrijfsleven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat meer dan driekwart van de werknemers het goed kan vinden met een collega, zoals blijkt uit cijfers van Jobbird.com, de grootste gratis vacaturesite van Nederland. Dit in tegenstelling tot acht procent van de respondenten die helemaal geen goede band of zelfs ruzie heeft met één of meerdere collega’s. Volgens experts zijn goede verhoudingen allesbepalend en daarom zouden mensen op het werk veel meer tijd aan elkaar moeten besteden.
Van de werknemers die het goed met collega’s kunnen vinden, geeft 56 procent aan niet bevriend met ze te zijn. Uit de cijfers van Jobbird blijkt dat 35 procent hun collega’s wel als vrienden ziet. “Vriendschap op het werk kan, maar is tegelijkertijd ook risicovol”, vertelt Thimo Kooiman, teamcoach, procesbegeleider en één van de oprichters van KOOIMANBOERSMA, Buro voor gezonde werkrelatie. “Als het misgaat, betekent dat vaak ook gelijk een heftig conflict. Daarom beter een vriendschappelijke collega met wie het druk en prettig werken is, dan een collegiale vriendschap die het werk onder druk zet.”
“Het leek mij altijd geweldig: werken met mijn beste vriendin”, laat één van de respondenten van Jobbid.com weten. “Ik was dan ook heel blij dat ze bij mij op kantoor werd aangenomen, maar dat veranderde al snel. Ze was ongelooflijk betweterig en had constant overal kritiek op. Ik begon mij steeds meer te irriteren en het eindigde in een ruzie. Onze vriendschap heeft een flinke deuk opgelopen.”
Vertrouwen is goed voor de winst
Verstandhoudingen tussen collega’s onderling en tussen werknemers en werkgevers zijn van grote invloed op de productiviteit, want vertrouwen is goed voor de winst schreef Stephen Covey in zijn boek ‘Slim Vertrouwen’. De invloedrijke schrijver van managementboeken verwijst naar diverse onderzoeken waaruit blijkt hoe belangrijk wederzijds vertrouwen is voor de productiviteit van een bedrijf.