Zingeving blijkt in de praktijk vaak een wassen neus

Artikel van Peter Boerman op Management Team, juni 2016 over recent onderzoek van PWC naar het belang van ‘Waar we het allemaal voor doen op het werk’.

Zingeving blijkt in de praktijk vaak een wassen neus

Zingeving? Leiders zéggen het heel belangrijk te vinden. Maar er dan ook iets mee doen? Ho maar.

Het is geen geheim dat zowel medewerkers als managers het belang inzien van zingeving – of moderner: purpose. Weten ‘waar we het allemaal voor doen’ levert niet alleen meer betrokkenheid en geluk op, maar onder de streep ook meer resultaat, daarvan zijn velen overtuigd, zo blijkt uit recent onderzoek van PwC onder meer dan 1.500 medewerkers en ruim 500 leidinggevenden.

Gapend gat

Maar er gaapt nog wel een groot gat tussen dat besef van belang en de daadwerkelijke praktijk, zo meldt hetzelfde onderzoek. ‘De behoefte om purpose te activeren op het werk is groter dan ooit, onder meer vanwege de aantrekkingskracht die het heeft op talent’, aldus de PwC-onderzoekers. Maar waar bijna 80 procent van de leiders claimt dat zingeving cruciaal is voor het succes en voortbestaan van de organisatie, erkent slechts 34 procent dat het ook de richtlijn is waarlangs beslissingen in de organisatie in de praktijk genomen worden.

Walk the walk

‘Deze kloof toont dat managers en leidinggevenden wel optimistisch zijn en de belofte van purpose-driven organisaties zien, maar dat ze in de praktijk twijfelen to-walk-the-walk‘, aldus de onderzoekers.

Lees de rest van het artikel hier.

Het onderzoeksrapport