Linkedinpost van Bram Boertje, oktober 2015: Social Business succes kan niet zonder blije medewerkers.
Social Business begint bij je werknemers: Employee Engagement is top-prioriteit
In de 2015 editie van Deloitte Global Human Capital Trends staat duidelijk wat de meeste bedrijven als prioriteit zien: Cultuur & Engagement. En daarmee een stuk belangrijker dan bijvoorbeeld Performance Management.
Maar waarom is Employee Engagement zo belangrijk? Niet alleen een aandachtspunt voor de HR afdeling, maar voor het gehele bedrijf en de winstgevendheid ervan. Omdat het onmogelijk is om zonder die Engagement succesvol te zijn met Social Business.
4 Redenen waarom HR Engagement belangrijk vind
Volgens een artikel in Forbes zijn er een aantal ontwikkelingen gaande in de arbeidsmarkt die van invloed zijn op het belang van Employee Engagement:
- Generatie Y gaat nu aan het werk en zij hebben andere verwachtingen en eisen over werk dan de generaties voor hen. Deze Millennials verwachten meer vrijheid, meer creativiteit (start-ups!) en minder regeltjes.
- Levenservaring ipv Loopbaan: Werknemers worden steeds minder gevoelig voor status en het uitstippelen van een carrierepad. De totale beleving en zelfontplooiing is veel belangrijker geworden.
- Werkdruk: Door reorganisaties de afgelopen crisisjaren zijn veel organisaties zo ‘lean’ geworden dat veel overgebleven werknemers klagen over te hoge werkdruk, waardoor de work-life balance nogal uit het lood is geslagen.
- Verloop: Nu de markt weer aantrekt gaan steeds meer werknemers overwegen van baan te veranderen. Hoger verloop betekent hogere kosten voor recruitment en training van nieuwe medewerkers.
(tabel: Deloitte Global Human Capital Trends)
Social Business succes kan niet zonder blije medewerkers
Marketing (en ook Recruitment) willen graag engagement in de vorm van merkambassadeurs. Maar de paradox is dat bovenstaande punten zorgen voor minder tevreden werknemers. En die kun je beter niet inzetten als boegbeeld van je organisatie. Zorg daarom eerst voor een sterke interne engagement alvorens je jouw medewerkers met de (enge?) buitenwereld laat praten. Daarvoor zijn allerlei oplossingen, maar ik geloof in de noodzaak van Enterprise Social Networking / Social Intranet en Working Out Loud.
Wat heb je daarvoor nodig? Vertrouwen en openheid. Wanneer je dat als manager weet over te brengen op je medewerkers, dan zul je zien dat het delen van kennis zal leiden tot betere oplossingen en meer betrokkenheid van je medewerkers.
En als medewerkers het vertrouwen krijgen dat het delen en betrekken van collega’s en klanten bij hun werk heel normaal is, dan zal het netwerk zich razendsnel verspreiden. Niet alleen intern, maar juist ook extern.
En daarmee ontstaat een succesvolle Social Business omgeving.
Bron: Klik hier