Motivatie en waardering als de sleutel tot gelukkige werknemers

Door Karin Smalbil van het Succesbureau – Motivatie is absolute noodzaak. Verrassend? Welnee. Wanneer je kijkt naar twee belangrijke eigenschappen van gelukkige bedrijven dan zijn dat motivatie en waardering. Medewerkers willen zich gewaardeerd voelen. Met name ‘young millennials’ vinden dat belangrijker dan geld. En wat gebeurt er als ze zich gewaardeerd voelen? Juist, dan zijn ze gemotiveerder.

Motivatie en waardering als de sleutel tot gelukkige werknemers

In het werkgelegenheidsonderzoek van WorkplaceDynamics, dat de afgelopen vier jaar meer dan 89.250 responses heeft ontvangen, is waardering gerangschikt als de belangrijkste factor voor de tevredenheid van de werkplek. De mate waarin werknemers zich op prijs gesteld voelen, heeft een enorme impact op hoe gemotiveerd en gelukkig ze zijn. En laten we welzijn; motivatie is misschien wel de beste indicator van algeheel succes.
WorkplaceDynamics vroeg werknemers om te reageren op de verklaring: “Dit bedrijf motiveert mij om mijn allerbeste kant op het werk te laten zien.” Uit de resultaten van de enquête, uitgevoerd in samenwerking met IndyStar, bleek dat onder de bedrijven uit de top 10 procent van het in totaal 96 procent van hun medewerkers een positieve reactie op die verklaring hadden. Omgekeerd, voor de bedrijven die in de lagere, 10 procent van de enquête scoren, welke WorkplaceDynamics het meest een “typisch” personeelsbestand vertegenwoordigt, reageert slechts 62 procent positief op die motivatieverklaring. Dat is een 34 % “motivatiegap” tussen de topbedrijven en de onderbedrijven. Hoe komt dat?

“Het is een belangrijk verschil tussen hoe medewerkers hun inspanningen zien om hen betrokken te houden,” aldus Fraser Marlow, onderzoekshoofd op WorkplaceDynamics. ‘Denk aan de achterkant. Voor die low-engagement omgevingen zag 38 procent van de werknemers niet genoeg inspanningen van hun werkgever om hen te motiveren. ”

In Centraal-Indiana, onder de 132 werkgevers en meer dan 18.000 medewerkers die deelnamen aan de enquête, stonden vijf zeer verschillende werkgevers specifiek op het gebied van motivatie. Er waren Finance of America Mortgage (The Mortgage Team), American Income Life, Terry Lee Honda, Christian Christian Church en Dawes Fretzin Dermatology Group.

Maar als medewerkers echt positief worden gemotiveerd door zich op prijs gesteld te voelen, hoe ziet dat er dan uit op de werkplek?

WorkplaceDynamics sprak met landelijke bedrijven die hoge waarderingen van werknemers verdienden, juist door waardering te tonen. Hier zijn zeven belangrijke inzichten die ze van deze bedrijven ontvingen:

 

  1. Het begint gewoon bij de top: Leiders moeten weten hoe belangrijk elke medewerker is om de missie van de organisatie uit te voeren. Topleiders zetten de toon in – ze bepalen of organisatorische waarden oprecht en onwrikbaar zijn. Zij moeten de waardering en de prioriteit daarvan laten zien.
  2. Het geven van complimenten is misschien niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk. Waardering vereist inspanning. Een af ​​en toe ‘dank u’ is makkelijk, maar een systematisch proces om goed werk te erkennen is nodig, en het duurt soms even. Geeft niets, al doende leert men. Het gebeurt vaak niet vanzelf. Vind ongestoorde helden en herken ze. Communicatie en actie zijn de sleutel. Kijk naar communicatie: slecht nieuws verspreidt zich sneller dan goed nieuws. Maak mensen bewust van goede dingen die met het bedrijf en zijn medewerkers gebeuren.
  3. De kleine dingen maken een groot verschil: Organisaties investeren vaak veel geld en moeite op grote evenementen (feestdagen of zomerbarbecues), maar ook de kleine dingen gaan een lange tijd mee. Vaker zelfs meer. Verstuur verjaardagskaarten. Koop eens een lunch. Geef cadeaubonnen. Koop spontaan een ijsje. Op een topwerkplek brengt de directie lekkere koeken mee op vrijdag.
  4. Persoonlijk worden: herken werknemers als individuen. Focus op zowel het team als op individuele waardering en erkenning. Organisaties bloeien enorm als ze het leven van mensen begrijpen, zich buiten de muren van de werkplek uitstrekken en de tijd nemen om te laten zien dat ze belangrijk zijn. Werkgevers hebben ook baat bij hun betrokkenheid bij liefdadigheidsinstellingen die dicht bij de harten van hun werknemers liggen.
  5. Beleg in het lichaam en de geest: Werknemers waarderen het wanneer bedrijven voor hen zorgen. Wellnessprogramma’s, fitnessfaciliteiten, fitnesscursussen, voedingsmiddelen en voedsel zijn veel voorkomende manieren waarop bedrijven laten zien dat ze hun werknemers waarderen. Nog niet zeker wat het beste werkt? Stel een klein wellnesscomité op om te brainstormen en om nieuwe ideeën uit te voeren. Werknemers waarderen ook opleidingskansen en hoger onderwijs om dezelfde redenen.
  6. Feedback van klanten levert brandstof voor de organisatie. Al te vaak wordt feedback van klanten gezien als een manier om systemen en processen te beoordelen. Maar het is ook een geweldige manier om mensen te vangen met goede dingen. Dit geeft bedrijven de gelegenheid om dagelijks hun werknemers te prijzen. De leiders van een organisatie kunnen aan deze waardering zien hoe groot de prestaties van de medewerkers zijn, die hun klanten binden. Over kernwaarden en fundamenten gesproken.
  7. Geld doet geen pijn. Dit is lastig, omdat de enquetes van WorkplaceDynamics laten zien dat geld geen leidende motivator is voor de tevredenheid van de werkplek. Maar dat betekent niet dat geld niet belangrijk is, vooral in een verkoopomgeving. Veel bedrijven betalen bonussen op basis van het bereiken van bepaalde mijlpalen. Bedrijven doen er verstandig aan om prestaties te erkennen als de organisatie blijft groeien. Deel en ontvang daardoor nog meer winst.

“Werknemerswaardering gaat verder dan een prijsuitreiking of een bonuscontrole. Het gaat om het geven van een gevoel van zin, “zei Marlow. “Aan het einde van de dag komt waardering in vele vormen, en bedrijven mogen geen voordelen of bonussen verwachten om de betekenis van gelukkig werken over te dragen. Zorgen dat je werknemers gelukkig werken is je plicht, als organisatie.”

“Als het gaat om waardering, onderscheiden bedrijven zich door het juist te zeggen én door het te laten zien.”

Geplaatst op 8 juni 2017 in Top Workplaces 2017: What is the key to happy employees? Appreciation

Bron