Millennials laten likkebaarden bij jou bedrijf? Dat doe je zo!

Blog van Jeroen Moerenhout op werf.nl, juni 2016. Millennials hebben andere waarden. Wat betekent dat voor wie hen wil werven? Drie dingen: maak ze cultuureluurs, laat ze likkebaarden en zorg voor een solleasytatie.

Millennials laten likkebaarden bij jouw bedrijf? Dat doe je zo!

We will more likely adapt the values of millennials then the other way around”, zei Steve Howard (de CSO van IKEA) begin februari tijdens de NRC Live ImpactDay. De Millennials – geboren tussen 1980 en 2000 – hebben waarden die botsen met de klassieke opvattingen van de gevestigde orde. Hoe moeten we ons daaraan aanpassen in het aantrekken van personeel?

Makkelijk en aantrekkelijk

De oplossing is eigenlijk vrij simpel: maak het aaantrekkelijk en b.makkelijk.

Delen en verbinden

Wat zijn precies de waarden die millennials zoeken in een werkgever? Deloitte publiceerde recent een wereldwijd een mooi onderzoek hierover. Uit deze Millennial Survey blijkt dat millennials vooral willen verbinden, willen delen en toegang willen hebben tot de allerbeste producten en diensten.

Focus op mensen – minder op winst

Als werknemers willen ze erkend worden en zich ontwikkelen in leiderschap. Een juiste work-life-balance is daarbij voor hen essentieel, evenals flexibiliteit in waar en wanneer ze kunnen werken. Een interessante werkgever moet zich focussen op mensen (werknemers, klanten en maatschappij), de beste producten en diensten, een hoger maatschappelijk doel en gedeelde waarden – en minder op winst.

Maar hoe dan? 3 tips

Eigenlijk weten we dit allemaal al een tijdje, toch zie ik nog weinig goede voorbeelden van aantrekkelijke vacatures voor millennials. Is het misschien lastig deze waarden te vertalen naar het recruitmentproces? Daarom hierbij een aantal tips:

1. Laat ze “likkebaarden”

Doe niet aan bedrijfspropaganda. Vertel niet hoe groot en geweldig jullie boot is, maar vertel over de bestemming waar jullie klanten heen varen. Als jouw bedrijf zo geweldig is, laat dat dan blijken uit de waarde die jullie bieden en niet uit de omzet en winst. […]

Vertel niet hoe groot je boot is, maar vertel over de bestemming waar je klanten heen varen

Voor de rest van het artikel: klik hier